Tam gdzie dzieci są luksusem:

Chiny wobec katastrofy demograficznej

Tytuł oryginalny:
Au pays des enfants rares
la Chine vers une catastrophe démographique
Autor:
Isabelle Attané
Tłumacz:
Andrzej Bilik
Wydawca:
Studio Emka (2012)
ISBN:
978-83-62304-54-7, 97883623045477
Autotagi:
druk
rodzina
3.0 (2 głosy)

Jutro może już nie być Wielkich Chin. Druga potęga gospodarcza planety dzisiaj, może wkrótce stać się o wiele mniej widoczna na światowej scenie... Skąd taki scenariusz, sprzeczny ze wszystkimi prognozami? Z jednego, jedynego powodu, wyraźnie niedocenianego przez wszystkich obserwatorów: demografii, która stając się zbyt trudna do uniesienia przytnie skrzydła chińskiemu feniksowi. Za wiele osób starych, za mało młodych. W perspektywie 2050 roku chińska siła robocza, decydująca dzisiaj o sile gospodarki kraju, zmniejszy się o 160 milionów osób. Młodzi, wysoko wykwalifikowani napotkają coraz więcej trudności w dostępie do rynku pracy, podczas gdy starsi, którym państwo ciągle nie jest w stanie zapewnić godziwych warunków życia, staną się dla następnych pokoleń ciężarem nie do udźwignięcia. Chiny staną się "stare" zanim będą bogate. A na ich coraz mniej licznych dzieciach spoczywać będą nadmierne oczekiwania. Po dwóch latach badań Isabelle Attané daje nam precyzyjny obraz äkraju, gdzie dzieci są luksusem". Obsesja posiadania jedynaków, eliminacja dziewczynek, zniszczenia powodowane przez biedę.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Cała prawda o chińskiej gospodarce... Książka ta szokuje. Okazuje się, że wykorzystywanie dzieci w Afryce do ciężkich prac na plantacjach kakaowca w porównaniu z wyzyskiem najmłodszych w Chinach to nic takiego... "Wewnętrzna" i powszechnie akceptowana selekcja, dążenie do osiągnięcia sukcesu za wszelką możliwą cenę, jak i brak konkretnego "zaplecza" socjalnego dla obywateli doprowadzą Chiny do szybkiej stagnacji. Chińczycy starzeją się w zastraszającym tempie, nikt nie gwarantuje im stałej opieki medycznej, na dodatek stale rośnie zapotrzebowanie na tanią siłę roboczą. Dlatego zatrudnia się do prac dzieci, przede wszystkim są to dziewczynki, które swego czasu były kimś "niepożądanym" w rodzinach chińskich... Na dodatek na edukację, zapewnienie opieki medycznej, wyżywienia oraz utrzymania stać tylko najz­amoż­niej­szyc­h. Jak się okazuje Chiny to kraj, który swą gospodarczą potęgę stworzył na wręcz niewolniczej pracy nieletnich... Polecam gorąco tą ciekawą publikację o Chinach, która na dodatek poparta została przez autorkę wieloma źródłami.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo