Antropologia kulturowa

Inne tytuły:
Kultura obyczajowa początku XXI wieku
Antropologia kulturowa [Cz. 2],
Autor:
Janusz Gajda
Wydawca:
Oficyna Wydawnicza Impuls (2008-2015)
ISBN:
978-83-7308-949-5, 978-83-7587-307-8
978-83-7850-847-2
Autotagi:
druk
książki
podręczniki
skrypty
szkoły wyższe
Więcej informacji...

Druga część podręcznika Antropologia kulturowa, zatytułowana: Kultura obyczajowa początku XXI wieku ukazuje proces zmian i ciągłości w kulturze w kontekście przeobrażeń obyczajowych. Punktem wyjścia rozważań jest kategoria ciała i cielesności, które różnie interpretowane tutaj ukazane są w aspekcie uwarunkowań w kulturze obyczajowej.W strukturze treści rozdziałów, co jest nowością, uwidacznia się podział związany z kategoriami kultury (kultura bytu, społeczna, duchowa). Rozdział pierwszy dotyczy głównie współczesnego kultu ciała, młodości, wzorów kobiet i mężczyzn, praktyk związanych z higieną i troską o urodę, dotyczące mody, ubioru i zdobienia ciała.Rozdział drugi dotyczy obyczajowości związanej z zagadnieniami bytowymi, m.in. potrzeba schronienia, bezdomności i emigracji zarobkowej, odżywiania i obyczajowości kształtowanej przez supermarkety. Rozdział trzeci dotyczy obyczajowości związanej z zaspokojeniem wartości witalnych: zdrowia i seksu. Porusza m.in. problem otyłości i anoreksji, różnorodnych zachowań seksualnych, problem trzeciej płci i homoseksualizmu.Rozdział czwarty traktuje o reliktach obyczajowych, związanych np. z rekreacją, formami życia społeczno-rodzinnego i towarzyskiego. Jest tu mowa o targach i jarmarkach, turniejach rycerskich, zwyczajach łowieckich, Ochotniczej Straży Pożarnej, a także o domowych formach życia towarzyskiego, o reliktach kultury szlacheckiej i żydowskiej.Rozdział piąty traktuje o obyczajowości religijno-świeckiej typu renesansu egzorcyzmów i pielgrzymek oraz nowych zjawisk dotyczących pochówku ludzi i zwierząt oraz zmian występujących w religijności wiernych i w życiu instytucji Kościoła.Rozdział szósty dotyczy obyczajowości młodego pokolenia. Są to zarówno zachowania patologiczne jak i godne uznania.Rozdział siódmy dotyczy obyczajowości życia artystycznego, naukowego i politycznego. Całość kończą rozważania dotyczące globalnego charakteru ponowoczesnej obyczajowości kreowanej przez media.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Publikacja ukazuje proces zmian obyczajowych w kulturze na początku XXI wieku. Publikację otwierają rozważania nad cielesnością i ciałem, będącym praźródłem kultury obyczajowej. Zahacza ona o istotę kultury obyczajowej oraz wyjaśnienie pojęć: ‘zwyczaju’, obyczaju’, ‘rytuału’ i ‘obrzędu’. • Rozdział pierwszy opisuje obyczajowość dotyczącą cielesności człowieka. Kult ciała, wzory kobiety i mężczyzny, praktyki związane z modą czy higieną… Porusza temat tatuażu czy piercingu jako jednych z najstarszych form obyczajowych związanych ze zdobieniem ciała. • Rozdział kolejny stawia w świetle obyczajowość jako potrzeby bytowe człowieka: problem bezdomności, emigracji, tradycji i nowoczesności w sposobie odżywiania się. Jeden z tematów poświęcony jest konsumentom i ich obyczajowości wykształconej przez centra handlowe. • W Antropologii kulturowej możecie Państwo znaleźć ciekawe kwestie omawiające związek zwyczajów i obyczajów z hobby, o domowych formach świeckiego życia towarzyskiego, clubbingu czy też sposobie funkcjonowania plotki w życiu społecznym. • Książka zawiera zagadnienia z zakresu obyczajowości o charakterze religijno-świeckim (Mikołajki, Karnawał, Andrzejki, Zaręczyny, Wesela), ale też w przejmujący sposób zajmuje się poważnym problem obyczajowości młodego pokolenia - jakim są używki czy subkultury jako wybrana droga życiowa.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Kultura obyczajowa początku XXI wieku Antropologia kulturowa [Cz. 2], Antropologia kulturowa T.2.
Autor:Janusz Gajda
Instytucja sprawcza:Oficyna Wydawnicza Impuls Wojciech Śliwerski
Wydawca:Oficyna Wydawnicza Impuls (2008-2015)
ISBN:978-83-7308-949-5 978-83-7587-307-8 978-83-7850-847-2
Autotagi:dokumenty elektroniczne druk epika książki literatura literatura piękna literatura stosowana podręczniki proza publikacje dydaktyczne publikacje naukowe skrypty szkoły wyższe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 11 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo