Rozmowa w sadzie piątego sierpnia: O chłopcu z bardzo starej fotografii

Autor:
Igor Newerly (1903-1987)
Wydawca:
Spółdzielnia Wydawnicza Czytelnik (1974-2003)
ISBN:
83-07-00883-2, 83-07-02915-5
Autotagi:
druk
historia
książki
powieści
5.0

Kunszt tej książki polega na tym, że w pozornie potocznej rozmowie, gdzie padają luźne pytania i odpowiedzi, kryje się żelazna konstrukcja. I to ona pozwoliła Autorowi w sposób zwięzły przemycić najważniejsze myśli Korczaka i stworzyć jego portret. Ta wyborna gawęda jest kluczem do zrozumienia Starego Doktora. Nie wystarczy znać system Korczaka, by być wielkim wychowawcą. Nie wystarczy być jego sekretarzem i najbliższym współpracownikiem, by ciekawie o nim mówić. Trzeba mieć jeszcze talent pisarski Igora Newerlego. Dlatego ta szczupła książka jest tak odświeżająca. Soczysta i smaczna jak to pachnące jabłko z ostatniej inflanckiej jabłoni, którym Autor częstuje przybyłą na rozmowę młodzież w swym mazurskim sadzie.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Jest to przepiękne, wspaniałe wspomnienie o Januszu Korczaku, jego dzieciach z domu sierot, współpracownikach. • Igor Newerly był sekretarzem Janusza Korczaka. Zawdzięczał mu bardzo wiele - gdy w skrajnej nędzy wegetował w Warszawie, Korczak zatrudnił go u siebie. Dał mu nie tylko dach nad głową, ale i obdarzył go swoim zaufaniem. • Polecam każdemu. Wspaniała książka.
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Katarynka
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo