Rok 1984

Tytuł oryginalny:
Nineteen eighty-four
Autor:
George Orwell (1903-1950) ...
Tłumacz:
Tomasz Mirkowicz (1953-2003) ...
Wyd. w latach:
1980 - 5006
Autotagi:
druk
książki
powieści
proza
Więcej informacji...
4.5 (13 głosów)

„Jeśli chcesz wyobrazić sobie przyszłość, wyobraź sobie bucior miażdżący ludzką twarz. Wiecznie!”. Takie proroctwo dotyczące losów ludzkości słyszy Winston Smith, protagonista Roku 1984. Wizję świata przedstawioną w powieści George'a Orwella w istocie trudno nazwać optymistyczną. Autor w jednej ze swych wypowiedzi podkreślał, że napisał ten tekst ku przestrodze, a nie jako instrukcję obsługi rzeczywistości społecznej. Niestety, ostrzeżenie wyrażone w Roku 1984 wydaje się nadal aktualne, a może nawet brzmi bardziej dramatycznie.

Nineteen Eighty-Four (oryginalny tytuł angielski) Orwell opublikował niedługo przed śmiercią, a na książkę złożyły się doświadczenia całego życia pisarza. Zdolność uważnej obserwacji świata, zanurzenie we własnej epoce i talent literacki autora sprawiły, że pozycja ta od momentu ukazania się w 1949 roku cieszy się niesłabnącą popularnością wśród czytelników. To literatura niezwykła z wielu względów — z pozoru powieść fantastyczna, a zarazem realistyczny do bólu (słowo kluczowe dla tego tekstu), doskonały opis sytuacji politycznej i uwarunkowań społecznych, z jakimi mierzy się pokolenie Orwella.

Jest rok 1984, świat podzielony został na trzy supermocarstwa, zdominowane przez reżimy totalitarne, które nieustannie toczą ze sobą wojny. W ojczyźnie Winstona, Oceanii, rządy sprawuje Wielki Brat, realizując doktrynę angielskiego socjalizmu (angsocu). W rzeczywistości za maską Wielkiego Brata kryje się jedyna, nieomylna i wieczna Partia, która kontroluje obywateli za pomocą wszechobecnych kamer i podsłuchów, łącząc inwigilację z terrorem i propagandą. Jedyny dozwolony sposób życia to ten narzucony przez Partię, która systematycznie niszczy wszystkie instytucje społeczne — naukę, edukację, gospodarkę, rodzinę, kulturę etc. W Oceanii miłość służy wyłącznie reprodukcji. Nawet język został oczyszczony z wieloznacznych, nieokreślonych i „nieprawomyślnych” słów i znaczeń. Powoli, lecz skutecznie angielszczyznę zastępuje nowomowa, z której znika pojęcie nauki, podczas gdy jej treść znika z intelektualnego horyzontu — autor Roku 1984 skłania się wyraźnie ku koncepcji Edwarda Sapira i Benjamina Lee Whorfa, według których to język kształtuje rzeczywistość. Tresura w miejsce edukacji i zniewolenie umysłu zamiast rozwoju wiedzy konstruują świat człowieka od dziecka „Wolność to wolność stwierdzenia, że dwa plus dwa równa się cztery. Wystarczy, że to jest zagwarantowane, z tego wynika cała reszta”, mówi Orwell. Tylko i aż tyle.

Historia i przeszłość podlegają nieustannej modyfikacji (de facto — fałszowaniu), tym samym jedyna obowiązująca wersja prawdy pozostaje w rękach Partii. Tej ostatniej nie wystarcza jednak panowanie nad ciałami obywateli, chce kontrolować ich umysły, wpływać na ich pamięć, uczucia i marzenia. Czy w tak zarysowanej rzeczywistości jest jeszcze miejsce na niezależną refleksję, na bunt, na miłość? Czy próba przeciwstawienia się absurdom angsocu, podjęta przez Winstona i jego ukochaną Julię ma szansę zakończyć się powodzeniem?

Rok 1984 to tekst-palimpsest — nakładają się tu różne warstwy, przywołujące konotacje historyczne, polityczne, socjologiczne, filozoficzne czy literackie. Autor prowadzi grę z czytelnikiem, na przemian karmiąc go nadzieją i strącając w otchłań marazmu i frustracji, niczym Winston, który bezrefleksyjnie kopniakiem zrzuca do rynsztoka ludzką rękę, oderwaną przez bombę. Futurystyczna powieść jest efektem zetknięcia się Orwella (jeszcze w trakcie hiszpańskiej wojny domowej) z mrocznym obliczem autorytaryzmu i totalitaryzmu. Doświadczenie II wojny światowej i obserwowanie, jak rozwija się system stalinowski, utwierdza pisarza w przekonaniu o rozpadzie znanego dotąd porządku świata i systemu wartości, który kształtował go przez wieki. George Orwell próbuje ostrzec nas przed obojętnością tolerującą niszczenie wolności jednostki i godności ludzkiej, uczula na nadużycia władzy i zniewolenie psychiczne, dokonywane poprzez przywoływanie ideologii akcentujących nacjonalizm i

(...)

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Prawdziwa... prawdziwa wtedy, prawdziwa teraz. I przerażająca w tej prawdzie.
  • Najlepsza książka, jaką kiedykolwiek przeczytałam. Niezmiernie polecam. Niesamowita lektura, szkoda, że nie szkolna, chętnie by się o niej rozmawiało!!
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:1984 Tysiąc dziewięćset osiemdziesiąt cztery Tysiąc dziewięćset osiemdziesiąty czwarty Jerzy Radziwiłowicz czyta rok 1984 Rok tysiąć dziewięćset osiemdziesiąt cztery Rok tysiąc dziewięćset osiemdziesiąty czwarty
Autorzy:George Orwell (1903-1950) Tomasz Mirkowicz (1953-2003)
Tłumaczenie:Tomasz Mirkowicz (1953-2003) Paweł Bulski Juliusz Mieroszewski (1906-1976) Krzysztof Mazurek Andrzej Pągowski Wojtek Cajgner Julita Wroniak-Mirkowicz Adam Zabokrzycki Tomasz Mazurek Eric Arthur Blair Robert Sudół Jan Dzierzgowski Małgorzata Kaczarowska
Lektorzy:Jerzy Radziwiłowicz Jacek Brzostyński Henryk Machalica (1930-2003) Wojciech Masiak Krzysztof Gosztyła
Ilustracje:Kamil Rekosz Andrzej Pągowski Fido Nesti
Opracowanie:Karolina Rymut Agnieszka Nożyńska-Demianiuk Karolina Rymut-Kościelniak Anna Willman
Redakcja:Tomasz Mirkowicz (1953-2003) Jacek Brzostyński
Przedmowa:Artur Sandauer (1913-1989)
Wstęp:Artur Sandauer (1913-1989)
Producent:D-FM
oraz:Tomasz Mirkowicz (1953-2003) Eric Arthur Blair
Wydawcy:Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA (2001-5006) Wydawnictwo Greg (2021-2024) Warszawskie Wydawnictwo SBM (2021-2024) Masterlab (2023) Wolne Lektury (2023) Wydawnictwo Siedmiogród (2023) Wydawnictwo Świat Książki (2022-2023) Dom Wydawniczy REBIS (2022-2023) Books - Wydawnictwo Ibis (2021-2023) ebookpoint BIBLIO (2020-2023) Legimi (2018-2023) Muza - Warszawskie Wydawnictwo Literackie (2003-2023) Ksigarnia Wysyłkowa Wydawnictwa Siedmioróg (1996-2023) Wydawnictwo Literackie MUZA S. A (2000-2022) Wydawnictwo Aleksandria (2021) Potop (2021) Wydawnictwo Jaguar (2020-2021) Wydawnictwo Dobry Owoc (2020) NASBI (2020) Wydawnictwo Agora (2014) Propaganda Janusz Chodzewicz (2007-2010) Polski Związek Niewidomych Zakład Wydawnictw i Nagrań (1990-2010) Literat (1984-2009) Mediasat Poland Sp z o. o (1984-2004) Warszawskie Wydawnictwo Literackie (2003) De Agostini Polska (2001) we współpracy Altaya (2001) Wydawnictwo Da Capo (1988-1999) Państwowy Instytut Wydawniczy (1988-1989) Officyna Liberałów (1985) Zbliżenia (1984) Krąg (1982) Głos (1980) Braterstwo Ediciones Altaya Polska
Serie wydawnicze:Kolekcja Gazety Wyborczej Lektura Szkolna XX wiek Lektura - Greg Lektura z Opracowaniem Klasyka Współczesna Galeria IV LO Biblioteka Gazety Wyborczej Klub Interesującej Książki Kolorowa Klasyka Mistrzowie Słowa Szkoła Twórczego Czytania Kanon Literatury Światowej Książka Czytana Klasyka Literatury Światowej audiobook Arcydzieła Literatury Współczesnej Klasyka Literatury Światowej - Wydawnictwo SBM Klub Interesującej Książki/ PIW Książa Czytana - Audiobook Mistrzowie Słowa 3 Galeria - Muza IV LO - "Da Capo" Klasyka Literatury Polskiej Klasyka Literatury Polskiej - Wydawnictwo SBM Lektura Powieść Powieść - Muza Wehikuł Czasu Wehikuł Czasu (Dom Wydawniczy Rebis) klasy 1-4 liceum
ISBN:978831113X 9788366620889 9788366817340 9788382224818 9788382790290 9788395929519 83-06-01806-0 83-7079-293-6 83-7079-695-8 83-7129-769-6 83-7200-863-9 83-7316-150-3 83-7316-156-2 83-7319-392-8 83-7319-886-5 83-7319-896-2 83-85373-48-9 83-86133-40-6 84-9789-557-6 978-83-11-13109-5 978-83-111-3111-8 978-83-287-0650-7 978-83-287-0710-8 978-83-287-0841-9 978-83-287-1114-3 978-83-287-1221-8 978-83-287-1400-7 978-83-287-2215-6 978-83-288-7048-2 978-83-60220-22-1 978-83-60711-32-3 978-83-66620-62-9 978-83-66817-35-7 978-83-66837-91-1 978-83-66969-27-8 978-83-66969-28-5 978-83-7157-052-0 978-83-7200-944-9 978-83-7495-344-3 978-83-7495-398-6 978-83-7495-905-6 978-83-7495-929-2 978-83-7517-930-9 978-83-7517-976-7 978-83-7527-828-6 978-83-7686-910-0 978-83-7758-001-1 978-83-7758-366-1 978-83-7758-372-2 978-83-7991-532-3 978-83-8188-433-4 978-83-8188-907-0 978-83-8222-017-9 978-83-8222-018-6 978-83-8222-019-3 978-83-8222-080-3 978-83-8222-951-6 978-83-8279-305-5 978-83-828-9547-6 978-83-8348-167-8 978-83-89651-68-6 83-7157-052-X 978-83-287-0841-9 978-83-287-1400-7 978-83-287-2215-6 837157025X 83858373489 83-7157-05-X 83-73190392-8 83-8613-40-6 83-7079-965-8 83-85373-49-9 83-88133-40-6 83-96133-40-6 84-9789-577-6 83-06-018060-0 833-06-01806-0 83-9789-557-66 978-83-795-344-3 978-83-89651-68-8
Autotagi:audiobooki beletrystyka CD dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika fantastyka historia kasety magnetofonowe komiksy książki literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania podręczniki powieści proza publikacje dydaktyczne szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 358 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo