Dzienniki T.1:

1945-1950

Inne tytuły:
Dzienniki 1945-1950
Autor:
Agnieszka Osiecka (1936-1997)
Redakcja:
Karolina Felberg-Sendecka
Przedmowa:
Andrzej Zieniewicz (1949-1923)
Wstęp:
Andrzej Zieniewicz (1949-1923)
Opracowanie:
Marta Dobromirska-Passent
Wyd. w latach:
2013 - 2023
Autotagi:
druk
historia
książki
Więcej informacji...
3.8 (4 głosy)

Tylko najbliżsi wiedzieli o dziennikach Agnieszki Osieckiej. Wreszcie trafiają do Czytelników! Dzienniki – pisane od dziewiątego roku życia aż do śmierci Poetki – to najintymniejszy z wszystkich tekstów Agnieszki Osieckiej. I choć w wielu swoich wierszach, z właściwą sobie lekkością, przemycała prywatny ton, dopiero tutaj wolna jest od jakiejkolwiek cenzury wobec samej siebie. Do bólu szczera, prawdziwa, a tym samym dla wielu Czytelników kontrowersyjna. Pierwszy tom „Dzienników” Agnieszki Osieckiej obejmuje lata 1945–1950 i otwiera wielotomową edycję. Jedno z największych i najbarwniejszych dzieł polskiego pamiętnikarstwa na pewno wywoła burzę wokół postaci Autorki. Po latach narosłych mitów i plotek oddajemy głos Jej samej. Zgodnie z życzeniem samej Poetki – kiedy Jej już nie ma. Choć przecież jest… Cieszymy się, że Mama wreszcie przemówi własnym językiem. Zamiast mówić o niej bez jej wiedzy, wreszcie posłuchamy, co sama ma do powiedzenia o sobie i o innych. Agata Passent, córka Poetki Dzienniki wyjątkowe, i zwyczajne. Dziecinne, dojrzałe, intymne, literackie. Arcyciekawe – i jako dokument ze środka stulecia, z czasu pierwszego powojennego dziesięciolecia PRL-u, czyli lat zaraz po wojnie, a potem lat socrealizmu, odwilży. Także jako autobiografia, czyli wynurzenia osoby, która w tym akurat dziesięcioleciu dojrzewa – przeistaczając się na naszych oczach z uczennicy, potem nastolatki, w studentkę, debiutującą dziennikarkę, poetkę i fantastycznie kolorową postać ze studenckiego ruchu kabaretowego, świetnie znaną w środowiskach artystycznych Warszawy i Gdańska. Ze wstępu prof. Andrzeja Zieniewicza Agnieszka Osiecka (1936–1997) – polska poetka, autorka tekstów piosenek, pisarka, reżyser teatralny i telewizyjny, dziennikarka. Od 1954 roku związana była ze Studenckim Teatrem Satyryków (STS), gdzie zadebiutowała jako autorka tekstów piosenek. Prowadziła w Polskim Radiu Radiowe Studio Piosenki, które wydało ponad 500 piosenek i pozwoliło na wypromowanie wielu wielkich gwiazd polskiej estrady. Od 1994 roku była związana z Teatrem Atelier w Sopocie, dla którego napisała swoje ostatnie sztuki i songi. Dorobkiem Agnieszki Osieckiej zajmuje się założona przez córkę poetki Agatę Passent Fundacja Okularnicy. Pośmiertnie została odznaczona przez Prezydenta RP Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski.

Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • Diarystka z Saskiej Kępy • Dziewczyński dziennik intymny rejestruje wszelkie stany emocjonalne autorki: od „różowego humoru” po odcienie depresji. Naturalnie nie tej zdiagnozowanej przez psychologa, tylko tej doznawanej przez trzynastolatkę. O graniu w siatkówkę, treningach na basenie Legii, wymianie złośliwości z Jurkiem, o koleżankach, wrednych nauczycielkach, wypadach rowerowych do Miedzeszyna czyta się jak… Właśnie trudno o drugi element porównania, bo jednocześnie z typowo dziewczęcymi sprawami kochliwej nastolatki splatają się refleksje, które treścią i stylem nie odbiegają od uwag dojrzałych autorów. Pochwały „Dzienników” wygłoszone przez profesora Andrzeja Zieniewicza w wywiadach i zawarte we wstępie do książki nie są przesadzone. • Cały tekst recenzji na stronie Czytam w wannie • [Link] • Katarzyna Nowicka • BPMiG w Zagórowie
    +2 wyrafinowana
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:Dzienniki 1945-1950 Tom 1 1945-1950
Autor:Agnieszka Osiecka (1936-1997)
Redakcja:Karolina Felberg-Sendecka
Przedmowa:Andrzej Zieniewicz (1949-1923)
Wstęp:Andrzej Zieniewicz (1949-1923)
Opracowanie:Marta Dobromirska-Passent
Lektor:Bożena Furczyk
Wydawcy:Legimi (2016-2023) Wydawnictwo Prószyński i Spółka (2013-2023) Stowarzyszenie Pomocy Osobom Niepełnosprawnym LARIX (2021) Prószyński Media (2013) Fundacja Okularnicy im. Agnieszki Osieckiej (2013)
ISBN:978-83-7839-626-0 978-83-7961-038-9 978-83-7961-564-3 978-83-7939-626-0 978-83-78339-626-0
Autotagi:audiobooki autobiografie biografie CD dokumenty elektroniczne druk e-booki elementy biograficzne epika historia ikonografia książki literatura literatura faktu, eseje, publicystyka literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania pamiętniki proza publikacje popularnonaukowe zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 23 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo