Nagroda Literacka m.st. Warszawy
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. 2024 - edycja 17.
Złodzieje żarówek Różycki, Tomasz
Obóz zabaw Kulikowska, Justyna
Hajda Strzelecka, Maria
Spotkanie po latach Sieńczyk, Maciej
Atlas dziur i szczelin Książek, Michał
2. 2023 - Edycja 16.
Ten się śmieje, kto ma zęby Rudzka, Zyta
Miłość Janiak, Kamila
Dwa słowa Taraska, Anna
Bazgracz Niemira, Konrad
Rege Odija, Daniel Stefaniec, Wojciech
3. 2022 - edycja 15.
Przewóz Stasiuk, Andrzej
O, tu jestem Bąk, Tomasz
Tkaczka chmur Jackowska-Enemuo, Katarzyna
Wstecz Brzostek, Błażej
Twarz, brzuch, głowa Hagedorn, Wanda
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo