Zbiory biblioteki Słopnice GBP
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Doktor Bogumił Grabowska-Grzyb, Ałbena
Instytut Piękności Paszyńska, Maria
Taniec pszczół Janiszewska, Agnieszka Paszyńska, Maria
Mąkosa, Zofia
Jax, Joanna
Siembieda, Maciej
Kareta, Mirosława
Kaleta, Jolanta Maria
Olejnik, Agnieszka
Waszut, Sabina
Knedler, Magdalena
Wala, Magdalena
Nie pozwól mi odejść Hyde, Catherine Ryan
Cienie Chmielarz, Wojciech
Wyrwa Chmielarz, Wojciech
Precedens Mróz, Remigiusz
Psychoterapeutka Flood, Helene
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo