Biblioteka inspiruje
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Steve Jobs Isaacson, Walter
Kantor Pleśniarowicz, Krzysztof
Przesunąć horyzont Wojciechowska, Martyna
Helena Rubinstein Fitoussi, Michèle
Dzika droga Strayed, Cheryl
Bez strachu Ragiel, Adam Rigamonti, Magdalena
Oswajanie świata Bouvier, Nicolas
Wiadomość Jansson, Tove
Córka rzeźbiarza Jansson, Tove
Wywiad z władzą Fallaci, Oriana
2.
O fotografii Sontag, Susan
Kroniki marsjańskie Bradbury, Ray
Życie i myśli JW Pana Tristrama Shandy Sterne, Laurence
13 1/2 życia kapitana Niebieskiego Misia Moers, Walter
Po Galicji Pollack, Martin
W pośpiechu do raju Ballard, James Graham
Sztuka wojny Sunzi Sun, Bin
Jesteś cudem Brett, Regina
Władca much Golding, William
Walden czyli Życie w lesie Thoreau, Henry David
Pustynia Tatarów Buzzati, Dino
3.
Baron drzewołaz Calvino, Italo
Austerlitz Sebald, Winfried Georg
Bałkańskie upiory Kaplan, Robert D.
Persepolis Satrapi, Marjane
Życie przed sobą Ajar, Emile
Mistrz i Małgorzata Bułhakow, Michał
Lista moich zachcianek Delacourt, Grégoire
Śmierć pięknych saren Pavel, Ota
Biserka Mańczyk, Łukasz
Słynny najazd niedźwiedzi na Sycylię Buzzati, Dino
O czym mówimy, kiedy mówimy o miłości Carver, Raymond
4.
O pochodzeniu łajdaków czyli Opowieści z metra Wiśniewski, Tomasz
Single+ Kornaga, Dawid
Balladyny i romanse Karpowicz, Ignacy
Trociny Varga, Krzysztof
Rekin z parku Yoyogi Bator, Joanna
O książkach, ludziach i sztuce Kapuściński, Ryszard
Austeria Stryjkowski, Julian
Ucieczka do Indii Mroziewicz, Krzysztof
Wariacje pocztowe Brandys, Kazimierz
5.
Baśnie Andersen, Hans Christian
Łauma Kalinowski, Karol
Hilda i ptasia parada Pearson, Luke
Kto zabrał mój ser? Johnson, Spencer
Oskar i pani Róża Schmitt, Eric-Emmanuel
Mały Książę Saint-Exupéry, Antoine de
Ania z Zielonego Wzgórza Montgomery, Lucy Maud
Dzieci z Bullerbyn Lindgren, Astrid
Mapy Mizielińska, Aleksandra Mizieliński, Daniel
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo