Wakacyjne nowości dla dorosłych - RYGLICE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. DLA DOROSŁYCH
Doktorzy z piekła rodem Spitz, Vivien
Flota GUŁagu Bollinger, Martin J.
Niemy strach Masterton, Graham
Letni domek Willett, Marcia
Zaułek szczęścia Jaksik, Urszula
Wiśniowy jogurt Bel, Dominika
Dom wschodzącego słońca Hustmyre, Chuck
Potomstwo Ketchum, Jack
Dziewczyna, która zniknęła Burke, Alafair
Stokrotki w deszczu Gratkowska, Anna
Anioł śmierci Puenzo, Lucía
2. DLA DOROSŁYCH
Służąca Poczopko, Iwona
Chłopiec w pasiastej piżamie Boyne, John
Kości niezgody Harris, Charlaine
Słomiana wdowa Czarkowska, Iwona
Opiekunka Grobów Marr, Melissa
Zapach miłości Chrobak, Justyna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo