Wakacyjne nowości dla dorosłych - RYGLICE
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Wiśniowy jogurt Bel, Dominika
1 Flota GUŁagu Bollinger, Martin J.
2 Chłopiec w pasiastej piżamie Boyne, John
1 Dziewczyna, która zniknęła Burke, Alafair
2 Zapach miłości Chrobak, Justyna
2 Słomiana wdowa Czarkowska, Iwona
1 Stokrotki w deszczu Gratkowska, Anna
2 Kości niezgody Harris, Charlaine
1 Dom wschodzącego słońca Hustmyre, Chuck
1 Zaułek szczęścia Jaksik, Urszula
1 Potomstwo Ketchum, Jack
2 Opiekunka Grobów Marr, Melissa
1 Niemy strach Masterton, Graham
2 Służąca Poczopko, Iwona
1 Anioł śmierci Puenzo, Lucía
1 Doktorzy z piekła rodem Spitz, Vivien
1 Letni domek Willett, Marcia
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo