Ryglice 7/2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1. dla dorosłych
Bez przebaczenia Lingas-Łoniewska, Agnieszka
Wieża milczenia Mróz, Remigiusz
Rzeźbiarz śmierci Carter, Chris
Legenda o złodzieju Gómez-Jurado, Juan
Przysięga otchłani Grangé, Jean-Christophe
W cieniu prawa Mróz, Remigiusz
Sezon niewinnych BjU00F8rk, Samuel
Obrońca nocy Lingas-Łoniewska, Agnieszka
Szpieg na Boże Narodzenie Morrell, David
Przygody Sherlocka Holmesa Doyle, Arthur Conan
2. dla dorosłych
Spójrz na mnie Sparks, Nicholas
Czarny książę Michalak, Katarzyna
Uzasadnione wątpliwości Bulicz-Kasprzak, Katarzyna
Zemsta Gutowska-Adamczyk, Małgorzata
Ta, którą znam Warda, Małgorzata
Ono Terakowska, Dorota
3. dla młodzieży i dzieci
Wstyd Dyken, Rachel Van
Uwierz Lucy Murray, Tamsyn
Charlie i fabryka czekolady Dahl, Roald
Mikołajek Goscinny, René Sempé, Jean-Jacques
Co wolno, a czego nie? Moost, Nele
Nic nie szkodzi! Moost, Nele
Wszystkie moje mamy Piątkowska, Renata
Na wszystko jest sposób Piątkowska, Renata
Dziewczyna i duchy Murray, Tamsyn
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo