Ryglice 7/2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
3 Co wolno, a czego nie? Moost, Nele
3 Nic nie szkodzi! Moost, Nele
1 Bez przebaczenia Lingas-Łoniewska, Agnieszka
3 Charlie i fabryka czekolady Dahl, Roald
2 Czarny książę Michalak, Katarzyna
3 Dziewczyna i duchy Murray, Tamsyn
1 Legenda o złodzieju Gómez-Jurado, Juan
3 Mikołajek Goscinny, René Sempé, Jean-Jacques
3 Na wszystko jest sposób Piątkowska, Renata
1 Obrońca nocy Lingas-Łoniewska, Agnieszka
2 Ono Terakowska, Dorota
1 Przygody Sherlocka Holmesa Doyle, Arthur Conan
1 Przysięga otchłani Grangé, Jean-Christophe
1 Rzeźbiarz śmierci Carter, Chris
1 Sezon niewinnych BjU00F8rk, Samuel
2 Spójrz na mnie Sparks, Nicholas
1 Szpieg na Boże Narodzenie Morrell, David
2 Ta, którą znam Warda, Małgorzata
3 Uwierz Lucy Murray, Tamsyn
2 Uzasadnione wątpliwości Bulicz-Kasprzak, Katarzyna
1 Wieża milczenia Mróz, Remigiusz
3 Wstyd Dyken, Rachel Van
3 Wszystkie moje mamy Piątkowska, Renata
1 W cieniu prawa Mróz, Remigiusz
2 Zemsta Gutowska-Adamczyk, Małgorzata
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo