Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Do 1793 roku Anusik, Zbigniew
1 Czarny Kot Chachuła, Joanna
1 Skarby Szkatuły Fundacja Wspierania Kultury Miasta Sieradza Agencja Reklamowo-Wydawnicza Prof-Art Elżbieta Andryszczak Ryszard Sierociński
1 1793-1939 Kita, Jarosław Nartonowicz-Kot, Maria
1 Łączy nas miłość do książek Krawczyk, Hanna Brodowska, Krystyna
Łacina, Grażyna
Szymlet-Piotrowska, Małgorzata
Duraj, Paweł
1 Sieradz dla turysty Kurzawski, Paweł
1 Od 1939 roku Lesiakowski, Krzysztof
1 Zamek królewski w Sieradzu Olszacki, Tomasz
1 Sieradzka księga pokoleń Sierociński, Ryszard
1 Sekrety Sieradza i Zduńskiej Woli Sznajder, Andrzej
1 40 lat galerii sztuki w Sieradzu Szymlet-Piotrowska, Małgorzata
1 Dzieje klasztoru dominikanów w Sieradzu Wierzchowski, Grzegorz
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo