Podróżnicze
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd Nowak, Kazimierz
Cień Jedwabnego Szlaku Thubron, Colin
Transsyberyjska Milewski, Piotr
Chiny bez makijażu Jacoby, Marcin
Maluchem przez Afrykę Fiedler, Arkady Paweł
Na służbie rosyjskiej Grąbczewski, Bronisław
Wielcy polscy podróżnicy, którzy odkrywali świat Pilich, Maria Pilich, Przemysław
Poza horyzont Polscy podróżnicy Łenyk-Barszcz, Joanna Barszcz, Przemysław
Pod smaganiem samumu Ossendowski, Ferdynand Antoni
Mocni ludzie Ossendowski, Ferdynand Antoni
Wyspa na prerii Cejrowski, Wojciech
Moja Afryka Choszcz, Kinga
Odkrywanie Ameryki Kolonko, Mariusz Max
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo