Podróżnicze
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Chiny bez makijażu Jacoby, Marcin
1 Cień Jedwabnego Szlaku Thubron, Colin
1 Maluchem przez Afrykę Fiedler, Arkady Paweł
1 Mocni ludzie Ossendowski, Ferdynand Antoni
1 Moja Afryka Choszcz, Kinga
1 Na służbie rosyjskiej Grąbczewski, Bronisław
1 Odkrywanie Ameryki Kolonko, Mariusz Max
1 Pod smaganiem samumu Ossendowski, Ferdynand Antoni
1 Poza horyzont Polscy podróżnicy Łenyk-Barszcz, Joanna Barszcz, Przemysław
1 Rowerem i pieszo przez Czarny Ląd Nowak, Kazimierz
1 Transsyberyjska Milewski, Piotr
1 Wielcy polscy podróżnicy, którzy odkrywali świat Pilich, Maria Pilich, Przemysław
1 Wyspa na prerii Cejrowski, Wojciech
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo