Historia powszechna
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 22 czerwca 1941 czyli Jak zaczęła się Wielka Wojna Ojczyźniana Sołonin, Mark Solonin, Mark Semenovič
1 Ceauşescu Kunze, Thomas
1 Czerwone imperium Pipes, Richard
1 Do piekła i z powrotem Kershaw, Ian
1 Furia ludzi Północy Parker, Philip
1 Furie Hitlera Lower, Wendy
1 Londyn w czasach Sherlocka Holmesa Kaplan, Krystyna
1 Powrót Shephard, Ben Shephared, Ben
1 Psy Stalina Pietrow, Nikita
1 Urojone widmo rewolucji Zamoyski, Adam
1 USA w cieniu swastyki Bernstein, Arnie
1 Wiek krwi Wołoszański, Bogusław
1 Zaginione królestwa Davies, Norman
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo