Książki nominowane do Nafrody NIKE 2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Nieważkość Fiedorczuk, Julia
1945 Grzebałkowska, Magdalena
Kardonia i Faber Jarosz, Łukasz
Egipt Kalwas, Piotr Ibrahim
Białystok Kącki, Marcin
Stryjeńska Kuźniak, Angelika
Czytnik linii papilarnych Lipska, Ewa
W lodach Prowansji Lis, Renata
Którędy na zawsze Matywiecki, Piotr
Uprawa roślin południowych metodą Miczurina Murek, Weronika
2.
Nakarmić kamień Nowicka, Bronka
Wtedy Olczak-Ronikier, Joanna
Inna dusza Orbitowski, Łukasz
Skoruń Płaza, Maciej
Ziarno i krew Rosiak, Dariusz
Dom z witrażem Słoniowska, Żanna
Co Bóg zrobił szympansom? Sosnowski, Jerzy
Ku Klux Klan Surmiak-Domańska, Katarzyna
Tatuaż z tryzubem Szczerek, Ziemowit
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo