Książki nominowane do Nafrody NIKE 2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Nieważkość Fiedorczuk, Julia
1 1945 Grzebałkowska, Magdalena
1 Kardonia i Faber Jarosz, Łukasz
1 Egipt Kalwas, Piotr Ibrahim
1 Białystok Kącki, Marcin
1 Stryjeńska Kuźniak, Angelika
1 Czytnik linii papilarnych Lipska, Ewa
1 W lodach Prowansji Lis, Renata
1 Którędy na zawsze Matywiecki, Piotr
1 Uprawa roślin południowych metodą Miczurina Murek, Weronika
2 Nakarmić kamień Nowicka, Bronka
2 Wtedy Olczak-Ronikier, Joanna
2 Inna dusza Orbitowski, Łukasz
2 Skoruń Płaza, Maciej
2 Ziarno i krew Rosiak, Dariusz
2 Dom z witrażem Słoniowska, Żanna
2 Co Bóg zrobił szympansom? Sosnowski, Jerzy
2 Ku Klux Klan Surmiak-Domańska, Katarzyna
2 Tatuaż z tryzubem Szczerek, Ziemowit
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo