Dla Dzieci
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Awantura o Basię Tarnas, Kazimierz Kaniewska, Maria
2 Bajeczki... nie tylko dla Majeczki Kościukiewicz-Markowska, Dorota
2 Bajki polskie Berowska, Marta
1 Dzieci z Bullerbyn Lindgren, Astrid
2 Karolcia Krüger, Maria
1 Legendy polskie Fabisińska, Liliana
1 Marcelka i szkolne sprawy Pałasz, Marcin
1 Oto jest Kasia Jaworczakowa, Mira from old catalog
1 Wiersze Brzechwa, Jan
2 Wiersze Konopnicka, Maria
1 Wiersze Tuwim, Julian
1 Wiersze. Cz. 1 Papuzińska, Joanna
2 Wiersze dla babci i dziadka Rajach, Artur
1 Wiersze o warzywach i owocach Beszczyńska, Zofia Czernicka, Justyna
Frączek, Agnieszka
Gellner, Dorota
Lewandowska, Barbara
Brzechwa, Jan
Widzowska-Pasiak, Agata
Witkiewicz, Magdalena
1 Wiersze o wiośnie Beszczyńska, Zofia
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo