historia
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Skazy na pancerzach Zychowicz, Piotr
Czerwona zaraza Kaliński, Dariusz
One kochały Hitlera Schad, Martha
Przecież ich nie zostawię Wydawnictwo Czarne
Sędzia w Auschwitz Prenger, Kevin
Sprawa honoru Olson, Lynne Cloud, Stanley
Holokaust Rees, Laurence
Nie umieraj do jutra Gluth-Nowowiejski, Wacław
Encyklopedia powstania wielkopolskiego 1918-1919 Karwat, Janusz Rezler, Marek
Mieszkańcy województwa poznańskiego Bogajewski, Wojciech
2.
Zosia z Wołynia Madejski, Mateusz
Bestie Bandery Koprowski, Marek A.
Auschwitz Ptakowski, Jerzy
Kaci Wołynia Koprowski, Marek A.
Niusia z Listy Schindlera Huzarska-Szumiec, Magda
Nigdy nie byłaś Żydówką Bikont, Anna
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo