fantastyka
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Astronautka Vaughn, S. K.
1 Gra o tron Martin, George R.R.
2 Imperium złota Chakraborty, S. A.
2 Królestwo miedzi Chakraborty, S. A.
1 Kuszona Wydawnictwo Książnica
2 Miasto mosiądzu Chakraborty, S. A.
1 Nawałnica mieczy Martin, George R. R.
2 Naznaczona Cast, Kristin Cast, Phyllis Christine
2 Niezgodna Roth, Veronica
2 Pamięć zwana Imperium Martine, Arkady
1 Przebudzenie Smith, L. J.
1 Rozdarta Hocking, Amanda
2 Schronienie Carson, Rae
1 Starcie królów Martin, George R. R.
1 Taniec ze smokami Martin, George R.R.
2 Ucieczka Carson, Rae Spirydowicz, Ewa
1 Uczta dla wron Martin, George Raymond Richard
1 Uczta dla wron Martin, George R. R.
1 Zamieniona Hocking, Amanda
2 Zdradzona Cast, Kristin Cast, Phyllis Christine
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo