Zbiory użytkownika Megi
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Kapłan Kotowski, Krzysztof
Modlitwa do Boga Złego Kotowski, Krzysztof
Niepamięć Kotowski, Krzysztof
Cień gejszy Klejzerowicz, Anna
Sąd Ostateczny Klejzerowicz, Anna
2.
Ósemka Neville, Katherine
Magiczny krąg Neville, Katherine
Mnich Lewis, Matthew Gregory
Teoria ostateczna Alpert, Mark
3.
Matka wszystkich lalek Szwaja, Monika
Opowieść dla przyjaciela Poświatowska, Halina
Czas darowany nam Rybałtowska, Barbara
4.
Prowincja pełna marzeń Enerlich, Katarzyna
Bez pożegnania Rybałtowska, Barbara
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo