Zbiory użytkownika Megi
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Teoria ostateczna Alpert, Mark
4 Prowincja pełna marzeń Enerlich, Katarzyna
1 Cień gejszy Klejzerowicz, Anna
1 Sąd Ostateczny Klejzerowicz, Anna
1 Kapłan Kotowski, Krzysztof
1 Modlitwa do Boga Złego Kotowski, Krzysztof
1 Niepamięć Kotowski, Krzysztof
2 Mnich Lewis, Matthew Gregory
2 Magiczny krąg Neville, Katherine
2 Ósemka Neville, Katherine
3 Opowieść dla przyjaciela Poświatowska, Halina
4 Bez pożegnania Rybałtowska, Barbara
3 Czas darowany nam Rybałtowska, Barbara
3 Matka wszystkich lalek Szwaja, Monika
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo