Filmy
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Diuna Villeneuve, Denis
Free guy Levy, Shawn
Jak rozmawiać z psem Junger, Gil
Jeźdźcy sprawiedliwości Jensen, Anders Thomas
Small world Vega, Patryk
Wyszyński Szlenkier, Ksawery Kożuchowska, Małgorzata
Kawiorska, Agnieszka
Kwaśny, Marcin
Fidusiewicz, Adam
Dyblik, Lech
Drężek, Mariusz
Marczewski, Jan
Nowakowska-Herndon, Ida
2.
Klangor Kośmicki, Łukasz
Wirtuoz Stagliano, Nick
Żegnajcie, głupcy Dupontel, Albert
Druga połowa Wiśniewski, Łukasz
Nocny konwój Fontaine, Anne
Krudowie 2 Crawford, Joel
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo