Dla dzieci
Półka Tytuł Twórca Ocena
3 Pan Kleks Brzechwa, Jan
4 Pamiętnik grzecznego psa Cesarz, Wojciech Terechowicz, Katarzyna
3 Martynka Delahaye, Gilbert
3 Martynka na wakacjach Delahaye, Gilbert
3 Martynka poznaje świat Delahaye, Gilbert
3 Martynka w krainie baśni Delahaye, Gilbert
5 Elementarz Falski, Marian
2 Jan Paweł II Góra, Jan
2 Cukiernia pod Pierożkiem z Wiśniami Hewett, Hilda
5 Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi Kosik, Rafał
2 Dar rzeki Fly Krüger, Maria
2 Jan Paweł II czyli Jak Karolek został papieżem Krzyżanek, Joanna
2 O tym, jak Jan Paweł II kilkadziesiąt razy okrążył kulę ziemską Krzyżanek, Joanna
5 Dekalog z dzieckiem Krzyżewski, Piotr
2 Babcia na jabłoni Lobe, Mira
3 120 przygód Koziołka Matołka Makuszyński, Kornel Walentynowicz, Marian
4 Awantury i wybryki małej małpki Fiki-Miki Makuszyński, Kornel Walentynowicz, Marian
6 Baśniobór Mull, Brandon
6 Gwiazda wieczorna wschodzi Mull, Brandon
6 Klucze do więzienia demonów Mull, Brandon
6 Plaga cieni Mull, Brandon
6 Tajemnice smoczego azylu Mull, Brandon
2 Bajarka opowiada Niklewiczowa, Maria
1 Pulpet i Prudencja Olech, Joanna
3 Głowa na tranzystorach Ożogowska, Hanna
2 Malutka czarownica Preussler, Otfried
4 Orle pióra Szklarska, Krystyna Szklarski, Alfred
4 Przekleństwo złota Szklarska, Krystyna Szklarski, Alfred
5 Przygody Tomka na Czarnym Lądzie Szklarski, Alfred
4 Tajemnicza wyprawa Tomka Szklarski, Alfred
5 Tomek na tropach Yeti Szklarski, Alfred
5 Tomek u źródeł Amazonki Szklarski, Alfred
5 Tomek wśród łowców głów Szklarski, Alfred
3 Tekla Śmigielska, Krystyna
1 Belfegor z drewnianej górki Zinnerová, Markéta
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo