Zbiory użytkownika Maemi
Ekspozycja
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Dziewczyna, która igrała z ogniem Larsson, Stieg
1 Folwark zwierzęcy Orwell, George
1 Gra Endera Card, Orson Scott
1 Kongres futurologiczny Lem, Stanisław
1 Kwiat Śniegu i sekretny wachlarz Lee, Lisa
1 Mistrz i Małgorzata Bułhakow, Michał
1 Nie opuszczaj mnie Ishiguro, Kazuo
1 Podróże z Herodotem Kapuściński, Ryszard
2 Szatańska czarownica LaVey, Anton Szandor La Vey, Anton Szandor
1 Wybierz czerwoną pigułkę Yeffeth, Glenn
1 Wywiad z wampirem Rice, Anne
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo