Zbiory użytkownika izabelasliwinska
z życia wzięte
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Dziesięcioletnia rozwódka Ali, Nadżud
1 Kwiat pustyni Horman, Sherry
1 Medaliony Nałkowska, Zofia
1 Nikomu nie powiem Glass, Cathy
1 Spalona żywcem Souad
1 Dziennik Helgi Weissová, Helga
1 Nikt nie widział, nikt nie słyszał... Szymańska-Warda, Małgorzata
1 Pięć minut Wiśniewska, Iga
1 Urodziłam się dziewczynką Harris, Joanne Moggach, Deborah
Butcher, Tim
Lette, Kathy
Guo, Xiaolu
Phillips, Marie
Welsh, Irvine
1 Mamusiu dlaczego? Thomas, David
1 Wstrząsające wyznania Kathy O'Brien, Kathy
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo