przeczyt2021
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Błękitny dom nad jeziorem Janus, Katarzyna
Zostań moim aniołem Gargaś, Gabriela
Szlak Kingi Targosz, Katarzyna
Grudniowe kwiaty Wilczyńska, Karolina
Miłość pod naszym niebem Kubik, Sylwia
Pod naszym niebem Kubik, Sylwia
Nasze niebo Sylwia, Kubik
Kiedy jak nie dziś Wiśniewska, Paulina
Wyjdź za mnie, kochanie Mirek, Krystyna
Uczone siostry Henry, Natacha
Beata Tyszkiewicz Augustyn-Protas, Anna
2.
Amundsen Bown, Stephen R.
Franciszek Blachnicki. Terlikowski, Tomasz P.
Kresowa miłość Agopsowicz, Beata
Niespodzianki losu Mirek, Krystyna
Szczęśliwy dom Mirek, Krystyna
Ojciec Eliasz O'Brien, Michael D.
Ojciec wolnych ludzi Zuchniewicz, Paweł
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo