przeczyt2021
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Kresowa miłość Agopsowicz, Beata
1 Beata Tyszkiewicz Augustyn-Protas, Anna
2 Amundsen Bown, Stephen R.
1 Zostań moim aniołem Gargaś, Gabriela
1 Uczone siostry Henry, Natacha
1 Błękitny dom nad jeziorem Janus, Katarzyna
1 Miłość pod naszym niebem Kubik, Sylwia
1 Pod naszym niebem Kubik, Sylwia
2 Niespodzianki losu Mirek, Krystyna
2 Szczęśliwy dom Mirek, Krystyna
1 Wyjdź za mnie, kochanie Mirek, Krystyna
2 Ojciec Eliasz O'Brien, Michael D.
1 Nasze niebo Sylwia, Kubik
1 Szlak Kingi Targosz, Katarzyna
2 Franciszek Blachnicki. Terlikowski, Tomasz P.
1 Grudniowe kwiaty Wilczyńska, Karolina
1 Kiedy jak nie dziś Wiśniewska, Paulina
2 Ojciec wolnych ludzi Zuchniewicz, Paweł
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo