Zbiory biblioteki Lisia Góra GBP
Nowości
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Powrót do Jedwabnego Sumliński, Wojciech Budzyński, Tomasz
Kurek, Ewa
Żmijowisko Chmielarz, Wojciech
Szczygieł Tartt, Donna
Ciemność nad miastem Christopher, Adam
Słowik Hannah, Kristin
Przy stole z Hitlerem Postorino, Rosella
Pokój motyli Riley, Lucinda
Płuczki Reszka, Paweł Piotr
Nieplanowane Lambert, Cindy Johnson, Abby
Miasteczko zbrodni Góra, Monika
Dwie siostry Seierstad, Åsne
Wyrok Mróz, Remigiusz
Wieża komunistów Gadowski, Witold
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo