Dla młodzieży - rekomendowane nowości
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Gwiazd naszych wina Green, John
Czekolada z chili
Zbuntowana Roth, Veronica
Aż po horyzont Matson, Morgan Catherine
19 razy Katherine Green, John
Pocztówka z Toronto Rekosz, Dariusz
Tam, gdzie śpiewają drzewa Gallego García, Laura
Yellow bahama w prążki Nowak, Ewa
Morze spokoju Millay, Katja
Geneza Khoury, Jessica
Piosenki dla Pauli Blue Jeans
Lato drugiej szansy Matson, Morgan
Zagubiony Heros Riordan, Rick
2.
Kawa z kardamonem Jagiełło, Joanna
Syn złodziejki Bąkiewicz, Grażyna
A jeśli zostanę... Ciwoniuk, Barbara
Baśniobór Mull, Brandon
Rywalki Kaczarowska, Małgorzata
Atrofia DeStefano, Lauren
Przez burze ognia Rossi, Veronica
Skarb Atlantów Stelmaszyk, Agnieszka
Osobliwy dom pani Peregrine Riggs, Ransom
Grim Schwartz, Gesa
Podwieczność Ashton, Brodi
Burza Cross, Julie
Drżenie Stiefvater, Maggie
Piękne istoty Garcia, Kami Stohl, Margaret
3.
Cienie Creagh, Kelly
Morza szept Schröder, Patricia
Czerwień rubinu Gier, Kerstin
Błękit szafiru Gier, Kerstin
Zieleń szmaragdu Gier, Kerstin
Erebos Poznanski, Ursula
Przędza Albin, Gennifer
Finale Fitzpatrick, Becca
Larista Darwood, Melissa
Więzień Labiryntu Dashner, James
Gone Grant, Michael
Niechciana Kosmowska, Barbara
4.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo