Dla dzieci - rekomendowane nowości
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Czarownica piętro niżej
1 Narwańcy, uwodziciele, samotnicy Barman, Adrienne
3 Uczucia, co to takiego? Brenifier, Oscar
1 Co robią pająki Brykczyński, Marcin
3 Mam przyjaciółkę ogrodniczkę Butschkow, Ralf
1 Nie odrobiłem lekcji, bo... Cali, Davide Chaud, Benjamin
1 Co wypanda a co nie wypanda Cieślak, Ola
3 Rany Julek! Frączek, Agnieszka
3 Ture Sventon w Sztokholmie Holmberg, Åke
2 O Melanii, Melchiorze i panu Przypadku Jędrzejewska-Wróbel, Roksana
2 Detektywi na tropie Kimpton, Diana
2 Dokąd iść? Kim, Heekyoung
2 Mapy Mizielińska, Aleksandra Mizieliński, Daniel
1 10 niesamowitych przygód Neli National Geographic Society
3 Findus się wyprowadza Nordqvist, Sven
2 Dziwne zwierzęta Olsson, Lotta
2 O smoku, który lubił krówki Pałasz, Elżbieta
1 Tonja z Glimmerdalen Parr, Maria
2 Maciuś i dziadek Piumini, Roberto
3 Skąd się biorą dziury w serze? Schmitt, Petra Maria Dreller, Christian
3 Kotek Splotek Scotton, Rob
1 Krowa Matylda nie może zasnąć Steffensmeier, Alexander
3 Rico, Oskar i złamanie serca Steinhöfel, Andreas
3 Diego - kot Krzysztofa Kolumba Urbańczyk, Andrzej
2 Lato Wajrak, Adam
1 Emilka Piórko i gwiezdne schody Webb, Holly
1 Fusi, dzielny słonik z Kenii Wojciechowska, Martyna
2 Zuzu mały pasterz z plemienia Himba Wojciechowska, Martyna
1 Gabryś, nie kapryś Woroszylski, Wiktor
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo