Wszystko w rodzinie
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Chłopcy Ćwiek, Jakub
2 Król Bólu Dukaj, Jacek
1 Wroniec Dukaj, Jacek
2 Psychologia szefa Gut, Jerzy Haman, Wojciech
1 Trzynaście moich lat w JW GROM Kisiel, Andrzej
1 Nikt Kozak, Magdalena
1 Paskuda & Co Kozak, Magdalena
1 Cel snajpera Kyle, Chris
1 Dziewczyna, która igrała z ogniem Larsson, Stieg
1 Rambo Morrell, David
1 Strach w garści pyłu Morrell, David
1 1984 Orwell, George
1 No limits - bez ograniczeń Pałkiewicz, Jacek
1 W dżungli życia Pawlikowska, Beata
1 Wyprawa czarownic Pratchett, Terry
2 Trafny wybór Rowling, J. K.
2 17 śmiertelnych błędów szefa Szczepanik, Rafał
2 Wałkowanie Ameryki Wałkuski, Marek
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo