Popularno-naukowe
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Wirusowe, bakteryjne, grzybicze i prionowe choroby kotów Frymus, Tadeusz
Masa krytyczna Ball, Philip
Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem Sacks, Oliver
Samolubny gen Dawkins, Richard
Teoria szpanu Miller, Geoffrey
Twórcy pogody Flannery, Tim
Matematyka niepewności Mlodinow, Leonard
Kanon Angier, Natalie
Najwspanialsze widowisko świata Dawkins, Richard
Krótka historia prawie wszystkiego Bryson, Bill
Gdy minęły pierwsze trzy minuty Padmanabhan, T.
2.
Ewolucja jest faktem Coyne, Jerry A.
Krótka historia czasu Hawking, Stephen William
Ale kosmos! Roach, Mary
W co grają ludzie Berne, Eric
W co grają ludzie Berne, Eric
3.
Pułapka nie wybaczonej krzywdy Mellibruda, Jerzy
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo