Popularno-naukowe
Półka Tytuł Twórca Ocena
1 Kanon Angier, Natalie
1 Masa krytyczna Ball, Philip
2 W co grają ludzie Berne, Eric
2 W co grają ludzie Berne, Eric
1 Krótka historia prawie wszystkiego Bryson, Bill
2 Ewolucja jest faktem Coyne, Jerry A.
1 Najwspanialsze widowisko świata Dawkins, Richard
1 Samolubny gen Dawkins, Richard
1 Twórcy pogody Flannery, Tim
1 Wirusowe, bakteryjne, grzybicze i prionowe choroby kotów Frymus, Tadeusz
2 Krótka historia czasu Hawking, Stephen William
3 Pułapka nie wybaczonej krzywdy Mellibruda, Jerzy
1 Teoria szpanu Miller, Geoffrey
1 Matematyka niepewności Mlodinow, Leonard
1 Gdy minęły pierwsze trzy minuty Padmanabhan, T.
2 Ale kosmos! Roach, Mary
1 Mężczyzna, który pomylił swoją żonę z kapeluszem Sacks, Oliver
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo