Na prezent
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Diamentowy wiek Stephenson, Neal
Przebudzenie King, Stephen
Pielgrzym Hayes, Terry
Zawód: wiedźma Gromyko, Ol'ga
Trzeci świat Guzek, Maciej
Bunkrów nie ma Tony
Iron Tales. Literacka składanka w hołdzie Iron Maiden Froń, Adam Kyrcz Jr, Kazimierz
Kotulak, Kacper
Turowski, Jarosław
Radecki, Łukasz
Wojciechowicz, Juliusz
Droga cienia Weeks, Brent
2.
Ymar Kałużyńska, Magdalena Maria
Upiorna opowieść Straub, Peter
Posłaniec Zusak, Markus
Czerwony Mars Robinson, Kim Stanley
Cyrk nocy Morgenstern, Erin
Schizofrenia Saks, Elyn R.
Lab girl Jahren, Hope
Dopasowani Marrs, John
Jak dawniej leczono Belofsky, Nathan
Wykreślone imię Lassiter, Rhiannon
Człowiek o 24 twarzach Keyes, Daniel
Otoczeni przez idiotów Erikson, Thomas
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo