Komiks dla dorosłych
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Eryk Rudy Mosdal, Søren
Yans Rosiński, Grzegorz
To była wojna okopów Tardi, Jacques
Funky Koval Polch, Bogusław
Osiedle Swoboda Śledziński, Michał
Życie Tatsumi, Yoshihiro
The best of Wilq Superbohater Minkiewicz, Bartosz Minkiewicz, Tomasz
Reprobus Färber, Markus
Wielki Escapo Pope, Paul Neno, Michael
Persepolis Satrapi, Marjane
2.
Maus Spiegelman, Art
Latarnia Roca, Paco
Ethel & Ernest Briggs, Raymond
Wybryki Xinophixeroxa Sandoval, Tony
Dzicy Lomová, Lucie
Bez przebaczenia Hermann Huppen, Yves
Trylogia Nikopola Bilal, Enki
Y Vaughan, Brian K.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo