Afganistan
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Księgarz z Kabulu Seierstad, Åsne
Modlitwa o deszcz Jagielski, Wojciech
Afganistan Korzeniewski, Krzysztof
Córka bajarza Shah, Saira
Wszystkie jesteście niewierne! Zoja Cristofari, Rita
Follain, John
Jaskółki z Kabulu Khadra, Yasmina
Kobiety z Kabulu Tzemach Lemmon, Gayle
Między miejscami Stewart, Rory
Zdławiony krzyk Tortajada, Ana
Afganka Schefter, Karla
Prochy świętych Sikorski, Radosław Sikorski, Radek
Afganistan Kamiński, Tomasz
2.
Szkoła piękności w Kabulu Rodriguez, Deborah
Ukradziona twarz Latifa Hachemi, Chékéba
Kampania afgańska Pressfield, Steven
Chłopczyce z Kabulu Nordberg, Jenny
Trzy filiżanki herbaty Mortenson, Greg Relin, David Oliver
Między miejscami Stewart, Rory
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo