W
Półka Tytuł Twórca Ocena
2 Ptasiek Wharton, William
2 Spóźnieni kochankowie Wharton, William
2 Al Wharton, William
2 Franky Furbo Wharton, William
4 Letnia kryjówka Wiggs, Susan
2 Niezawinione śmierci Wharton, William
2 Rubio Wharton, William
3 Szrapnel Wharton, William
3 Wieści Wharton, William
6 Zamek z piasku Witkiewicz, Magdalena
2 Dom na Sekwanie Wharton, William
2 Historie rodzinne Wharton, William
7 Kazimierz Wielki Wyrozumski, Jerzy
6 Pensjonat marzeń Witkiewicz, Magdalena
2 Stado Wharton, William
6 Szkoła żon Witkiewicz, Magdalena
3 Werniks Wharton, William
3 W księżycową jasną noc Wharton, William
5 Letni domek Willett, Marcia
2 Opowieści z Moulin du Bruit Wharton, William
1 Wiek niewinności Wharton, Edith
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo