K
Półka Tytuł Twórca Ocena
8 48 tygodni Kordel, Magdalena
6 Bohiń Konwicki, Tadeusz
12 Cudzoziemka Kuncewiczowa, Maria
11 Gnój Kuczok, Wojciech
9 Inna wersja życia Kowalewska, Hanna
5 Jezioro marzeń Kleypas, Lisa
1 Kamienie na szaniec Kamiński, Aleksander
7 Klucz do północy Koontz, Dean Koontz, Dean Ray
6 Kompleks polski Konwicki, Tadeusz
4 Lot nad kukułczym gniazdem Kesey, Ken
6 Mała apokalipsa Konwicki, Tadeusz
7 Nieśmiertelny Koontz, Dean Ray
7 Odwieczny wróg Koontz, Dean Ray
5 Pokochaj mnie Kleypas, Lisa
12 Senność Kuczok, Wojciech
3 Skazana Kent, Hannah
5 Wołanie miłości Kleypas, Lisa
5 W teatrze uczuć Kleypas, Lisa
2 Za żadne skarby Kendrick, Sharon Morgan, Sarah
10 Zdążyć przed Panem Bogiem Krall, Hanna
5 Znajdź mnie Kleypas, Lisa
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo