2016
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Everest Weathers, Beck Michaud, Stephen G.
Hanka Olejniczak, Lucyna
Wiktoria Olejniczak, Lucyna
Drugi i trzeci rok życia dziecka Murkoff, Heidi Eisenberg Eisenberg, Arlene
Hathaway, Sandee Eisenberg
Drugi i trzeci rok życia dziecka Waddilove, Rachel
Próbowałam już wszystkiego Filliozat, Isabelle
Matki Rankov, Pavol
Dzień dobry, jestem z kobry czyli Czubaszek, Maria
Dziewczyna z pociągu Hawkins, Paula
Ginekolodzy Thorwald, Jürgen
PRL mieszka w nas? Wąchała-Skindzier, Maria
Atomowa groza Mierzwa, Tomasz Semik, Zbigniew
2.
Rzęsy na opak Kornaga, Dawid
Ukryte terapie Zięba, Jerzy
Przez morze Bauer, Wolfgang
Tajemnica Brokeback Mountain Proulx, Annie
Banany z cukru pudru Caillot-Dubus, Barbara Karkowska, Aleksandra
Wszystko za Everest Krakauer, Jon
Każdy szczyt ma swój Czubaszek Czubaszek, Maria Andrus, Artur
Żeby nie było śladów Łazarewicz, Cezary
Morderstwa nad Shadow Creek Fielding, Joy
Feblik Musierowicz, Małgorzata
Nielegalne związki Plebanek, Grażyna
Pokochałam wroga Kareta, Mirosława
3.
On Papużanka, Zośka
Opowiadania zebrane Himilsbach, Jan
Historia tortur i egzekucji Kellaway, Jean
Smak szczęścia czyli O dietach, modzie, medytacji i kąpieli w płatkach róż Maciąg, Agnieszka
"Dobry Niemiec to martwy Niemiec" Pałasz, Nikodem
Teraz ją widzisz Fielding, Joy
Twoje kompetentne dziecko Juul, Jesper
Magda Ziervogel, Meike
Zabić Pleskot, Patryk
Wstydliwa historia majtek Wierzba, Iwona
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo