Albumy KRK
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Album fotografii dawnego Krakowa z atelier Ignacego Kriegera Krieger, Ignacy
Królewski Kraków Bujak, Adam
24 widoków miasta Krakowa i jego okolic zdiętych podług natury przez J. N. Głowackiego wraz z opisami historycznemi oraz plan miasta i mappa Jeograficzna okręgu Majeranowski, Konstanty
2.
Nowa Huta czarno-biała z kolorem Ziemiański, Grzegorz
3.
Nieznany portret Krakowa Zbroja, Barbara Myślik, Konrad
Kraków Dobrzycki, Jerzy Kupiecki, Edmund
Dobrzyński, Jerzy
Album fotografii dawnego Krakowa z atelier Ignacego Kriegera Broniowska, Maria Tabkowski, Sławomir J.
Ziemia Krakowska Kozanecki, Andrzej Jasińska, Zdana
Kraków Hermanowicz, Henryk
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo