Zbiory grupy Bajki
Bajki Polskie
Półka Tytuł Twórca Ocena
1.
Brzechwa dzieciom Brzechwa, Jan
Bromba i inni Wojtyszko, Maciej
W aeroplanie Tuwim, Julian
Lokomotywa Tuwim, Julian
120 przygód Koziołka Matołka Makuszyński, Kornel Walentynowicz, Marian
Bajki Krasicki, Ignacy
Na jagody Konopnicka, Maria
Burzliwe dzieje pirata Rabarbara Witkowski, Wojciech
Jeszcze dalsze burzliwe dzieje pirata Rabarbara Witkowski, Wojciech
2.
Tekla Śmigielska, Krystyna
Ferdynand Wspaniały Kern, Ludwik-Jerzy
Pan Kleks Brzechwa, Jan
Pan Kleks Brzechwa, Jan
O wawelskim smoku Makuszyński, Kornel - Walentynowicz, Marian
Gucio i Cezar Boglar, Krystyna
Pamiętnik grzecznego psa Cesarz, Wojciech Terechowicz, Katarzyna
O wróbelku Elemelku Łochocka, Hanna
3.
Przygody Jelonka Pyszałka Szancerowa, Zofia Szancer, Jan Marcin
Legenda o poznańskich koziołkach Piotrowska, Eliza
4.
Królestwo bajki Szelburg-Zarembina, Ewa
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo