19.03.2013Czytelnictwo Polaków 2012- raport BN

Z badania czytelnictwa prze­prow­adzo­nego­ przez Bibliotekę Narodową (we współpracy z TNS Polska) wynika, że 60,8% Polaków nie czyta książek. To aż 5% więcej w porównaniu do wyników sprzed dwóch lat. Raport o stanie czytelnictwa w naszym kraju dotyczył czytania i kupowania książek, intensywności lektury oraz źródeł dostępu do książek.

11,1% badanych to „rzeczywiści czytelnicy”, czyli tacy, którzy zadeklarowali przeczytanie siedmiu lub więcej książek w ciągu roku.

39% Polaków miała przynajmniej jednokrotny kontakt z jakąkolwiek książką w ciągu roku, przy czym pojecie książki zdefiniowano w badaniu szeroko „włączając do tej kategorii także albumy, poradniki, encyklopedie, słowniki, a także książki w formie elektronicznej”.

Wypunktowany i przjerzysty raport przedstawiamy na www.lust­robi­blio­teki­.pl

A do lektruy całego raporty zachęcamy na www.bn.org.pl

Komentarze
  • Cóż, by w „człowiekach” była potrzeba czytania, zakładając iż potrzeba to stan osoby doznającej poczucia niespełnienia - trzeba w nich nieodpoartą chęć zaspokojenia porzeby czytania rozbudzić. I im wcześniej tym lepiej. Tutaj ukłon w stronę RODZICÓW - miejcie czs na udziała w kulturzez z własnymi dziećmi i BIBLIOTEK SZKOLNYCH, by więcej skupiły się na młodych czytelnikach, a nie na chronieniu przywilejów.
    Jak trudne to zadanie - wie każdy prawdziwy bibliotekarz, zwłaszca ten, który swój zawód traktuje z pasją i który przebrnął (ze zrozumieniem i wzięciem sobie do serca) przez „Czytelnictwo” Jacka Wojc­iech­owsk­iego­.

    A ja z dzieciństwa pamiętam jak Mama czytała mi w fascynujący sposób na głos codzienną prasę - i było to równie ciekawe, jak książeczki z serii Poczytaj Mi Mamo. Do dziasiaj dzień bez gazety - to dzień stracony.

    19.03.2013 21:07:58
    [awatar]
    Krakowianka

Dodaj komentarz
LustroBiblioteki
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo