10.08.2015Upalna strona literatury: „Klub Włóczykijów”

Upalne akapity zajmują sporo miejsca w naszej literaturze… W tym przypadku wakacyjny upał dopadł poprawkowicza przy­goto­wują­cego­ się do egzaminu z geografii…

„…A potem lodowiec wycofał się, zostawiając po sobie moreny, jeziora i kamienie…” – Kornel ziewnął szeroko, odsunął podręcznik i otarł sobie pot z czoła.

– Do licha z morenami, kiedy pić się chce! – jęknął i sięgnął po syfon wody sodowej. Niestety, syfon był pusty.

Co było dalej? Klik: wp.me
Upalny fragment z Edmunda Niziurskiego „Klubu Włóczykijów”.
obrazek

Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Olesno OBP
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo