22.10.2012Rola biblioteki akademickiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego

Przez dwa ostatnie dni uczestniczyłam w Międzynarodowej Konferencji „Projekt LIBERty – rola biblioteki akademickiej w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego”. Jak już wcześniej w zaproszeniu wspomniałam miejscem debat stało się Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka w Katowicach- nie przez przypadek, ale jako przykład miejsca-biblioteki, która jest otwarta dla społeczeństwa obywatelskiego.

www.lust­robi­blio­teki­.pl
Zostało zaproszonych wiele gości, w tym Krystyna Szumilas, Newton J. Gaskill i Eugenio Leanza.

Obecnie biblioteka nie jest tylko skarbnicą zakurzonych książek służących tylko do wypożyczenia, ale jest miejscem promującym dostęp do zasobów, wydarzeń, kanałem komunikacji aktywizującym światła wiedzy. I jednocześnie dającym dostęp do informacji, kultury, nauki, a przede wszystkim miejscem otwartym dla użytkowników.

W trakcie obrad zwrócono uwagę na to, że biblioteka nie jest miejscem do którego idzie się jedynie po książkę, ale miejscem społecznym, a więc takim w którym odbywają się spotkania, debaty, konferencje, wystawy, kluby dyskusyjne, warsztaty, akcje i wydarzenia czytelnicze, a nawet koncerty. W końcu Centrum Informacji Naukowej i Biblioteka Akademicka nie na daremno się tak nazywa, a wynika to z połączenia wymienionych elementów. CINiBA jest centrum informacji (nie tylko naukowej), ośrodkiem kultury, spotkań i edukacji, ale spełnia także podstawową funkcję tradycyjnej biblioteki przy zapewnieniu nowoczesnych technologii.

Na pełne sprawozdanie zapraszam na www.lust­robi­blio­teki­.pl

Komentarze

Brak komentarzy


Dodaj komentarz
Nikt jeszcze nie obserwuje komentarzy do tego ogłoszenia.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo