Nie tracąc nadziei

Autor:
Urszula Ledzewicz
Wydawcy:
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza (2005)
Warszawskie Wydawnictwo Litera (2005)
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza S. A (2005)
Warszawskie Wydawnictwo Literackie Muza SA (2005)
Wydane w seriach:
Seria z Wachlarzem
Seria z Wachlarzem ("Muza")
ISBN:
978-83-7200-367-6, 83-7200-367-6
978-83-7200-367-X
Autotagi:
druk
książki
5.0

Lata trzydzieste ubiegłego wieku. Piotr Grodzki, syn właściciela ziemskiego ze wsi Matanuszka pod Lwowem, wbrew rodzinnym tradycjom, ale wedle woli nieżyjącej matki kończy uniwersytet w katedrze filozofii i nawiązuje znajomość z profesorem Goldbergiem. Zostają przyjaciółmi i współpracownikami. Na przyjęciu u Goldbergów Piotr poznaje Annę, swą przyszłą żonę. Życie Anny i Piotra w Krakowie przypomina bajkę. Wybuch wojny kończy sielankę. Grodzcy chronią się przed niemieckim terrorem w Matanuszce, gdzie rodzi się ich syn Adam. Niedługo potem we dworze pojawia się oddział NKWD, by przesiedlić całą rodzinę na Syberię. Piotr, chcąc ocalić maleńkiego syna, zostawia go pod opieką gospodyni Ninoczki, dając jej medalion z podobizną Anny. Zaczyna się wojenna tułaczka: łagry w głębokiej tajdze, praca w sierocińcu na terenie ZSRR, wędrówka wraz z armią Andersa do Teheranu. Po wojnie Grodzcy aklimatyzują się w Stanach. Nie tracą nadziei na odnalezienie Adama. Zakładają firmę, która rozwija się w iście amerykańskim stylu. W końcu decydują się na wyjazd do Matanuszki. Czy odnajdą syna? Osadzona bardzo wyraźnie w stylistyce literackiej i sposobie myślenia połowy ubiegłego wieku, wzruszająca i chwytająca za serce powieść. Autorce udało się stworzyć coś na kształt klasycznej amerykańskiej sagi, napisanej dobrym, klarownym stylem. [opis wg okl. Wydawnictwo Muza, 2005]
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje

Brak recenzji - napisz pierwszą.

Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo