Balladyna

Autor:
Juliusz Słowacki (1809-1849)
Opracowanie:
Anna Popławska
Ilustracje:
Jolanta Ludwikowska
Lucjan Ławnicki ...
Wydawcy:
Wydawnictwo Greg (2000-2013)
Zielona Sowa (2000-2010)
Fundacja Nowoczesna Polska (2008)
Autotagi:
druk
historia
książki
podręczniki
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

Juliusz Słowacki w Balladynie (1839) przywołał klimat "Snu nocy letniej" Szekspira i wykorzystał temat z ballady Aleksandra Chodźki, o dwóch siostrach Balladynie i Alinie, które rywalizowały w zbieraniu malin, aby rozstrzygnąć, która z nich ma poślubić księcia. Dramat ten nie jest tylko opowieścią o dobrej i złej siostrze, lecz baśnią o zbrodni popełnionej dla zdobycia władzy. Balladyna zapoczątkowała cykl kronik o bajecznych dziejach narodu, którego kontynuacją była "Lilla Weneda" i zachowany we fragmentach "Krak".
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • Córce bardzo się podobała ta lektura
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:notatki na marginesie, cytaty, które warto znać, streszczenie tragedia w pięciu aktach
Autor:Juliusz Słowacki (1809-1849)
Opracowanie:Anna Popławska
Ilustracje:Jolanta Ludwikowska Lucjan Ławnicki Jolanta Adamus-Ludwikowska
Posłowie:Marian Bizan
Redakcja:Eugeniusz Sawrymowicz Aleksandra Sekuła
Wydawcy:Wydawnictwo Greg (2000-2013) Zielona Sowa (2000-2010) Fundacja Nowoczesna Polska (2008)
Serie wydawnicze:Lektura Lektura (Greg) wydanie z opracowaniem Arcydzieła Literatury Polskiej Wolne Lektury Lektura Szkolna z opracowaniem
ISBN:83-06-000412 83-7032-139-9 83-7327-878-8 978-83-7327-167-8 978-83-7327-217-0 978-83-7327-304-7 978-83-7327-325-2 978-83-88435-01-0 83-7327-217-0 83-7327-325-2 83-83435-01-9 823-7327-217-8 978-83-7327-137-0 978-83-7327-163-5 978-83-7327-217-8 978-83-7327-325-5
Autotagi:beletrystyka dokumenty elektroniczne dramat druk e-booki elementy biograficzne gimnazjum historia książki liryka literatura literatura piękna literatura stosowana podręczniki poezja publikacje dydaktyczne reprodukcje szkoły podstawowe szkoły średnie zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 62 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo