Balladyna

Inne tytuły:
tragedia w pięciu aktach
Autor:
Juliusz Słowacki (1809-1849) ...
Opracowanie:
Anna Popławska ...
Wyd. w latach:
1839 - 2025
Autotagi:
druk
książki
Więcej informacji...
4.0 (2 głosy)

Czy jedynie dobro tworzy historię? W utworach Słowackiego nie znajdujemy jednoznacznie twierdzącej odpowiedzi na to pytanie. Dotyczy to nie tylko późniejszego okresu twórczości poety, kiedy sformułował on koncepcję „odrodzenia przez krew”, jakie dokonuje się zarówno w życiu jednostek, jak i poszczególnych narodów. Odnosi się to również do Balladyny — dramatu o władzy, kosztach awansu społecznego i o tym, jak się pisze historię.

Balladyna jest lekturą szkolną w klasach VII–VIII szkoły podstawowej. Wydanie udostępnione przez Wolne Lektury zawiera przypisy opracowane specjalnie dla uczennic i uczniów.

Akcja Balladyny Juliusza Słowackiego toczy się w okresie prasłowiańskim, „za czasów bajecznych, koło jeziora Gopła” i trwa cztery dni. Świadkiem wydarzeń i ludzkich działań jest natura, której siły w znacznym stopniu wpływają na atmosferę utworu i jako deus ex machina wkraczają na scenę w finale, aby wyrównały się rachunki krzywd. Imię tytułowej bohaterki nawiązuje do ballady — gatunku literackiego, w którym pojawiają się elementy fantastyki i baśni oraz odniesienia do wierzeń ludowych. Elementy te wprowadzone zostały do utworu Słowackiego za sprawą postaci królowej jeziora Gopło, nimfy Goplany.

Goplana zakochuje się w pochodzącym ze wsi Grabcu. Ten jednak spotyka się z Balladyną — jedną z dwóch córek ubogiej wdowy. Z pomocą swoich magicznych pomocników Skierki i Chochlika kierowana zazdrością Goplana postanawia sprowadzić do chaty wdowy księcia Kirkora i sprawić, aby zakochał się w jej rywalce. Polecenie Goplany jest jednak nieprecyzyjne: nie wskazuje Skierce, którą z dziewcząt ma otoczyć czarem, by ujęła ona serce księcia. W ten sposób niespełniona miłość Goplany staje się zalążkiem wielu zawikłań w losach ludzkich, a w konsekwencji — szeregu nieszczęść. Kirkor zaczyna żywić uczucie do obu sióstr, jest zauroczony zarówno Balladyną, jak i Aliną — nie potrafi dokonać wyboru, którą z nich poślubić. Wdowa (której ten pomysł do ucha wyśpiewał Skierka) proponuje sposób na rozstrzygnięcie jego dylematu: ta z dziewcząt, która pierwsza wróci z lasu z pełnym dzbanem malin, zostanie żoną Kirkora. Wygrywa Alina, ale kierowana zazdrością Balladyna zabija swoją siostrę. Jest to pierwsza popełniona przez nią zbrodnia. W efekcie tego zdarzenia morderczyni poślubia księcia.

Ku niezadowoleniu Balladyny, książę Kirkor zrzeka się tronu, gdy społeczność pragnie obwołać go nowym suwerenem. Pragnie on odsunięcia od władzy bezlitosnego króla Popiela IV i przywrócenia prawowitego władcy Popiela III, ukrywającego się w lesie pod postacią Pustelnika.

Główne bohaterki, Balladyna i Alina, są opisane na zasadzie kontrastu: Balladyna jest brunetką o czarnych oczach i uosabia zło, natomiast jasnowłosa, niebieskooka Alina ucieleśnia dobro. Alinę cechuje uczciwość, pracowitość, prostolinijność, szacunek do matki i miłość do rodziny. Tymczasem żona Kirkora okazuje się próżna, leniwa, niewierna, co więcej, wypiera się własnej matki, aby zatuszować swe gminne pochodzenie i łatwiej wtopić się w społeczne struktury władzy. Skutecznie ukrywa kolejne popełniane przez siebie zbrodnie. Ostatecznie Balladyna zostaje ukarana — ginie od uderzenia pioruna. Spełnia się ludowa mądrość mówiąca o tym, że nie ma winy bez kary.

W swym procesie twórczym Słowacki wyraźnie inspirował się dramatami Szekspira, zwłaszcza Makbetem: w Balladynie początkowo zło triumfuje nad dobrem, żądza władzy i rywalizacja doprowadzają do kolejnych tragedii, a autor dokładnie studiuje psychikę mordercy. Utwór zawiera elementy tragizmu, jak i groteski (ten ostatni ton pojawia się przede wszystkim w scenach z Grabcem), a świat rzeczywisty nieustannie przenika się ze światem fantastycznym, co również cechuje dramat szekspirowski.

Juliusz Słowacki przedstawia wiarygodne sylwetki zarówno dobrych i złych, moralnych i niemoralnych bohaterów. Obok wątków baśniowych w dramacie występują motywy z legend. Najistotniejszym z nich jest n

(...)
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Dodaj link
Recenzje
  • „Balladyna” to dramat napisany przez Juliusza Słowackiego. Czytałem go w przeszłym roku szkolnym i muszę stwierdzić, że jest ciekawy i ma naprawdę interesującą fabułę i sporo się w niej dzieje. • Akcja rozgrywa się w dawnych czasach, w okolicach Gopła. Główne bohaterki to dwie siostry – Balladyna i Alina. Mieszkają razem z matką w biednej chacie. Pewnego dnia przyjeżdża do nich książę Kirkor, który chce się ożenić z jedną z dziewczyn, ale nie wie, którą wybrać. Postanawia, że ta, która nazbiera więcej malin, zostanie jego żoną. Wtedy dzieje się tragedia – Balladyna zabija swoją siostrę Alinę, żeby wygrać. • Ten moment bardzo mnie zaskoczył, bo nie spodziewałem się, że Balladyna zrobi coś takiego. Od tego czasu zaczyna się dużo wydarzeń – zdobywa władzę, zostaje królową, ale coraz bardziej pogrąża się w złu i w kłamstwach. Na końcu sama ginie przez piorun. • W książce pojawia się też wiele innych ciekawych postaci, na przykład Grabiec, Goplana czy Kirkor. Grabiec był trochę zabawny i głupi, a Goplana to nimfa, która chciała dobrze, ale przez swoje czary doprowadziła do wielu nieszczęść. Kirkor był dobrym człowiekiem, ale trochę naiwnym. • Najbardziej podobało mi się to, że w „Balladynie” jest dużo niespodziewanych wydarzeń. Balladyna chciała wszystkiego – miłości, bogactwa i korony – ale przez to straciła wszystko, nawet siebie. • „Balladyna” to lektura, którą warto przeczytać. Jest w niej trochę magii, trochę miłości, ale też dużo dramatu i zaskoczenia. Mi się podobała, bo nie była przewidywalna i do końca chciałem wiedzieć, co się stanie z bohaterami.
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Opis
Inne tytuły:tragedia w pięciu aktach opracowanie polecane przez egzaminatorów Wybór wierszy Glosy do "Kordiana" cytaty, które warto znać Kordian notatki na marginesie Wiersze różne słuchowisko radiowe streszczenie tragedia w 5 aktach
Autorzy:Juliusz Słowacki (1809-1849) Anna Popławska Jolanta Ludwikowska Lucjan Ławnicki Mieczysław Inglot (1931-2019) Jolanta Adamus-Ludwikowska Agnieszka Nożyńska-Demianiuk Marian Bizan (1927-2018) Agata Przybylska (1969-2016) Hanna Zawiślak radiowe Słuchowisko Paweł Hertz (1918-2001) Anna Opracowanie Popławska Elżbieta Zarych Wydawnictwo Greg Wydawnictwo Zielona Sowa
Opracowanie:Anna Popławska Mieczysław Inglot (1931-2019) Agnieszka Nożyńska-Demianiuk Marian Bizan (1927-2018) Katarzyna Zioła-Zemczak Eugeniusz Sawrymowicz (1904-1982) Agata Przybylska (1969-2016) Hanna Zawiślak Juliusz Kleiner (1886-1957) Stanisław Pigoń (1885-1968) Andrzej Biernacki Kazimierz Henryk Groszyński (1906-1991) Ryszard Skulski (1890-1951) Stefan Vrtel-Wierczyński (1886-1963) Izabella Bartol Krystyna Berwińska (1919-2016) Aureli Drogoszewski (1863-1943) Stanisław Furmanik (1897-1972) Henryk Galle (1872-1948) Mieczysław Giergielewicz (1901-1983) Maria Grabowska Wiktor Hahn (1871-1959) Jan Michalski (1876-1950) Tadeusz Michał Nittman (1896-1942) Katarzyna Prałat Eugeniusz Sewerynowicz Agnieszka Wójtowicz-Zając I. Kunicka Marta Woźniakowska Stanisław Szczepański
Ilustracje:Jolanta Ludwikowska Lucjan Ławnicki Jolanta Adamus-Ludwikowska Anna Jaroń Jarosław Drążek Jan Marcin Szancer (1902-1973) AnnieBrusnika Anastasiia Firsova Jadwiga Gołębiewska Łukasz Kowalski Any_Li Wiesław Gołębiewski ArtMari Cat_arch_angel Comaniciu Dan Jula_Lily KostanPROFF Nataliia Kulikovska Maria Kuza Maria Timofeeva Liâ Čevenko Regina Jershova Shaliapina Žanna Smolâr Nicolai Ivanovici
Tłumaczenie:Anna Popławska Lucjan Ławnicki Jolanta Adamus-Ludwikowska Marian Bizan (1927-2018) Eugeniusz Sawrymowicz (1904-1982) Marion Moore Coleman (1900-1993) Walter Twardowski
Przedmowa:Anna Popławska Mieczysław Inglot (1931-2019) Marian Bizan (1927-2018) Eugeniusz Sawrymowicz (1904-1982) Agata Przybylska (1969-2016) Hanna Zawiślak Marian Ursel Andrzej Skolski
Posłowie:Marian Bizan (1927-2018) Agata Przybylska (1969-2016)
Wstęp:Mieczysław Inglot (1931-2019) Katarzyna Zioła-Zemczak Hanna Zawiślak Marian Ursel
Lektorzy:Konrad Biel Elżbieta Kijowska Mirella Rogoza-Biel Agnieszka Podsiadlik Weronika Lewandowska Sonia Bohosiewicz Faye Dunaway Mirek Baka Rafał Cieszyński sławomir Orzechowski Stefan Friedmann Władysław Kowalski Tadeusz Borowski Magdalena Górska
Redakcja:Anna Popławska Mieczysław Inglot (1931-2019) Katarzyna Zioła-Zemczak Marian Ursel
Przypisy:Mieczysław Inglot (1931-2019) Marian Ursel
Adaptacja:Mieczysław Inglot (1931-2019) Marian Bizan (1927-2018) Hanna Zawiślak
Wybór:Danuta . Nikiel-Wroczyńska
oraz:Anna Popławska Józef Alojzy Reitzenheim (1809-1883) Stanisław Tarnowski (1837-1917)
Wydawcy:Wydawnictwo SBM (2019-2025) Wydawnictwo Greg (2001-2025) Saga Egmont (2022-2024) KtoCzyta.pl (2015-2024) Wolne Lektury (2014-2024) Legimi (2011-2024) Wydawnictwo Ibis - Books (2008-2024) Armoryka (2023) Wydawnictwo Pumilio (2023) Wilga (2023) ebookpoint BIBLIO (2014-2023) IBUK Libra (2010-2023) Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe Siedmioróg (1974-2023) Wydawnictwo Dragon (2019-2022) Books Sp. z o. o. Sp. k (2021) Siedmioród (2021) Kancelaria Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (2020) Avia-Artis (2020) Heraclon International (2020) NASBI (2014-2020) Społeczny Instytut Wydawniczy Znak (2018) Przedsiębiorstwo Wydawniczo-Handlowe Arti Artur Rogala Mariusz Rogala Spółka Jawna (2017) Wydawnictwo Literackie (1973-2017) Ventigo Media (2016) MASTERLAB (2015) Firma Księgarska Olesiejuk (2012-2013) Wydaw. Olesiejuk (2012) Fundacja Nowoczesna Polska (2011) Imprint sp. z o. o (2010) Zysk i Spółka (2010) Wydawnictwo Zielona Sowa (1998-2010) Adyton Internacional (2009) Fundacja Klucz (2008-2009) Orkla Press Polska (2005) Horyzont (2005) Polskapresse (2005) Oficyna Wydawnicza Promocja (2001-2004) Wydawnictwo Kama Jolanta Urban (1997-2004) Wydawnictwo Dolnośląskie (2003) Prószyński i Spółka (1999-2002) Oficyna Wydawnicza GMP (1984-2001) Mea (2000) Oficyna Wydawnicza G P (2000) WSIP (2000) Spes (1999) Wydaw. Klasyka (1996-1999) Beskidzka Oficyna Wydawnicza Ltd (1994-1999) Zakład Narodowy im. Ossolińskich-Wydawnictwo (1947-1999) PWW Warszawa (1998) I. Szeremet (1998) Agencja Wydawnicza MOREX (1993-1997) Krajowa Agencja Wydawnicza (1950-1997) Wydawnictwo Adalex (1996) Wydawnictwo Werset (1996) Państwowy Instytut Wydawniczy (1952-1996) Eventus (1995) Powsz. Ag. Infor (1992) Wydawnictwo Ossolineum (1952-1986) Zakład Wydawnictw i Nagrań PZN (1985) Ludowa Spółdzielnia Wydawnicza (1984) L. S. W (1984) Lud. Spółdz. Wydaw (1984) MON (1982) Alliance College Publ (1960) Slovenský Spisovateľ (1960) Centralna Poradnia Amatorskiego Ruchu Artystycznego (1959) Czytelnik (1954) Księgarnia i Wydawnictwo M. Kot (1947-1948) Księgarnia Stefana Kamińskiego (1947-1948) Światowy Związek Polaków z Zagranicy (1947) Książka (1947) M. Kot (1947) Sekcja Wydawn. A. P. W (1944) A. F. Mittler (1931) Krakowska Spółka Wydawnicza (1922-1930) Vita (1929) Instytut Wydawniczy Bibjoteka Polska (1926) M. Arct (1923) Gebethner i Wolff (1908) F. West (1908) Gubrynowicz i Schmidt (1880) Księg. Polska (1877) S. Orgelbrand (1859) w Księgarni i Drukarni Polskiéj (1839) Grupa Wydawnicza Foksal Księgarnia Wydawnicza W. Zukerkandla W. Zukerkandel Firma Księgarska Jacek i Krzysztof Olesiejuk - Inwestycje Ringier Axel Springer Polska Storybox.pl Heraclon International. Storybox.pl Fischer i Majewski Księgarnia Wilhelma Zukerkandla Księgarnia i Skład Nut Gubrynowicza i Schmidta Ogólnopolski Komitet Uczczenia Juliusza Słowackiego Polska - Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej. Kancelaria Powszechna Agencja Informacyjna Stefan Kamiński Teatr Polskiego Radia Towarzystwo Wydawnictwo Podręczników Szkolnych Wilhelm Zukerkandel Wydaw. Greg Zakład Wydawnictw i Nagrań Polskiego Związku Niewidomych nakładem Bielskich Zakładów Graficznych
Serie wydawnicze:Lektura - Greg Lektura Nasza Biblioteka Kolorowa Klasyka Lektura Szkolna Biblioteka Narodowa. Seria 1 Narodowa Biblioteka Lektur Szkolnych Szkoła Twórczego Czytania wydanie z opracowaniem Biblioteka Narodowa Biblioteka Arcydzieł Poezji i Prozy Arcydzieła Literatury Polskiej Dragon Edukacja Kanon Lektur Twoje Lektury Romantyzm Kanon Literatury Polskiej Wielka Biblioteka Arcydzieła Polskich i Obcych Pisarzy Biblioteka Literatury Pięknej Biblioteka Powszechna Biblioteka Powszechna (Złoczów) Ilustrowana Klasyka Kolorowy Świat Lektur Arcydzieła Literatury Światowej Biblioteka Kieszonkowa Lektury Wszech Czasów Klasyka Literatury Klasyka Literatury (Wydawnictwo SBM) Lektura - Beskidzka Oficyna Wydawnicza Biblioteka Klasyków Polskich (Łódź) Biblioteka Mrówki Lektura Znak Lektury dla Szkół Gimnazjalnych klasy 7-8 opracowanie polecane przez nauczycieli i egzaminatorów Klasyka Polska Lektura (Grupa Wydawnicza Foksal) Arcydzieła Literatury Polskiej - Zielona Sowa Biblioteczka Polska (Warszawa) Biblioteka Arcydzieł Polskich Biblioteka Pisarzy Polskich i Obcych Bibljoteczka Polska Klasyka Polska i Obca Książki dla Wszystkich Lektury Ucznia Seria Książek Kieszonkowych Szkolna Biblioteczka na Wschodzie Wolne Lektury Wybór Pisarzów Polskich i Obcych dla Domu i Szkoły klasy 7-8 /SBM ABC Klasyka Polska Audiobook Audiobook - Heraclon International Biblioteka Arcydzieł (Lwów) Biblioteka Arcydzieł Literatury (Poznań) Bibljoteka Arcydzieł Literatury Bibljoteka Arcydzieł. Seria 1 Kanon Literatury Polskiej - Siedmioróg Lektura (Ibis) Lektury - Państwowy Instytut Wydawniczy Lektury i obrazy Nasza Biblioteka/"Ossolineum" Problematyka cenne wskazówki gimnazjum, szkoła ponadgimnazjalna z opracowaniem
ISBN:6991025496 6992267302 9788328818972 9788372205797 9788377919323 9788728110508 83-03-03087-6 83-03-03605-X 83-04-01489-0 83-04-02180-3 83-04-04436-6 83-06-00041-2 83-06-00578-3 83-06-02272-6 83-06-02582-2 83-205-3540-9 83-60322-11-2 83-7032-139-9 83-7153-021-8 83-7153-064-1 83-7180-462-8 83-7272-033-9 83-7384-011-7 83-7389-480-2 83-85311-54-8 83-85904-33-6 83-86685-14-X 83-86754-58-3 83-86896-47-7 83-86928-46-8 83-87121-21-5 83-87186-90-2 83-87186-91-0 83-87186-92-9 83-87571-71-7 83-88944-31-2 83-89956-16-0 83-901259-5-1 978-83-08-06255-5 978-83-08-06269-2 978-83-240-5081-9 978-83-270-1562-4 978-83-280-7627-3 978-83-285-4256-3 978-83-61237-52-5 978-83-61724-06-3 978-83-64626-52-4 978-83-65755-51-3 978-83-65875-28-0 978-83-65875-29-7 978-83-65952-93-6 978-83-66251-18-2 978-83-66362-63-5 978-83-66729-05-6 978-83-66729-83-4 978-83-66969-60-5 978-83-66969-61-2 978-83-67492-05-8 978-83-67492-34-8 978-83-7162-506-0 978-83-7327-022-0 978-83-7327-098-5 978-83-7327-217-0 978-83-7327-220-0 978-83-7327-304-7 978-83-7327-325-2 978-83-7372-217-0 978-83-7389-580-5 978-83-7389-649-9 978-83-7435-101-0 978-83-7435-499-8 978-83-7506-501-5 978-83-7517-848-7 978-83-7517-850-0 978-83-7623-145-7 978-83-7623-742-8 978-83-7639-454-1 978-83-7738-169-4 978-83-7738-351-3 978-83-7738-395-7 978-83-7740-832-2 978-83-7791-660-5 978-83-7844-367-4 978-83-7887-943-5 978-83-7887-944-2 978-83-79035-01-4 978-83-7991-252-0 978-83-8059-730-3 978-83-8059-731-0 978-83-8059-732-7 978-83-8194-624-7 978-83-8194-625-4 978-83-8274-176-6 978-83-8279-008-5 978-83-8279-031-3 978-83-8279-958-3 978-83-8318-515-6 978-83-86740-94-9 978-83-88435-01-0 978-83-920735-1-2 83-06-000412 83-86685-14-X 978-83-7327-217-0 978-83-7327-325-2 978-83-7791-660-5 978-83-7887-944-2 978-83-8059-732-7 83875717 838668514 06-000412 83-04-01489 83-06-00412 83-205-3540 83-86740-99 83-03-000412 83-03-0387-6 83-04-0443-6 83-06-0004-2 83-7327-21-8 83-8504-33-6 73-7162-506-5 83-10-07846-5 83-4162-506-5 83-7327-217-0 83-7327-304-8 83-7327-325-3 823-7327-217-8 83-70032-139-9 83-866685-14-X 978-7327-217-0 978-83-7327-21-0 878-83-08-06269-2 978-83-7327-217-8 978-83-7327-325-5 978-83-7627-217-0 979-83-7327-217-0 978-83-7327-2170-0 978-83-7738-395-77
ISSN:0208-4104
Autotagi:audiobooki beletrystyka bibliografie CD dokumenty elektroniczne dramat druk e-booki elementy biograficzne epika gimnazjum historia ikonografia kasety magnetofonowe komiksy książki książki adresowe i telefoniczne liryka literatura literatura piękna literatura stosowana MP3 nagrania podręczniki poezja powieści proza publikacje dydaktyczne publikacje naukowe publikacje popularnonaukowe reprodukcje rękopisy romantyzm szkoły podstawowe szkoły średnie wiersze zasoby elektroniczne
Powyżej zostały przedstawione dane zebrane automatycznie z treści 1 218 rekordów bibliograficznych, pochodzących
z bibliotek lub od wydawców. Nie należy ich traktować jako opisu jednego konkretnego wydania lub przedmiotu.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo