Przygoda z małpką

Autor:
Stefania Szuchowa (1890-1972)
Ilustracje:
Janina Krzemińska (1927-1996)
Wydawcy:
Muza SA (2014)
Wydawnictwo Nasza Księgarnia (1072-1988)
Wydane w seriach:
Moje Książeczki
Muzeum Książki Dziecięcej Poleca
ISBN:
83-10-09206-7, 978-83-7758-703-4
83-10-0926-7
Autotagi:
druk
książki
literatura piękna
5.0

Pierwsze wydanie Przygody z małpką miało miejsce w 1960 roku. Stefania Szuchowa, mistrzyni opowiadań o charakterze wychowawczym, napisała historię małego chłopca, który ginie w tłumie i nie wie, jak się nazywa. Bohater Przygody z małpką jak mówi sama autorka nie był ani bardzo grzeczny, ani bardzo niegrzeczny. W domu wołano na niego Duduś i nawet on sam nie pamiętał już własnego imienia. Nie znał też swojego nazwiska i adresu zamieszkania. Jak bardzo ta podstawowa wiedza jest potrzebna dziecku od najmłodszych lat, przekonali się Duduś i jego starsza siostra podczas wycieczki za miasto, która mogłaby być udana, gdyby... No właśnie gdyby Duduś się nie zgubił. To się może zdarzyć i zdarza się prawie każdemu dziecku. I zazwyczaj kończy się dobrze, jeśli dziecko wie, kim jest, gdzie mieszka, że lepiej poprosić o pomoc dorosłego niż samemu próbować odnaleźć mamę i tatę. Ta bezpretensjonalna, prościutka historyjka jest bardzo pouczająca nie tylko w odniesieniu do najmłodszych czytelników, lecz także do ich rodziców. Została ciepło zilustrowana przez Janinę Krzemińską. Stanowi piaty tom serii Muzeum Książki Dziecięcej poleca.
Więcej...
Wypożycz w bibliotece pedagogicznej
Dostęp online
Brak zasobów elektronicznych
dla wybranego dzieła.
Dodaj link
Recenzje
  • W tej książce jest wszystko, co dzieci lubią najbardziej: wycieczka za miasto, starsza siostra, mały brat, małpka, pociąg, las, nawet grzyby. Jest wesoła zabawa. Ale są i łzy, bo chłopczyk, który „nie był ani bardzo grzeczny, ani bardzo niegrzeczny” zgubił się wracając do domu! Jak masz na imię? Duduś! Jakie masz nazwisko? Duduś! • Kilka pokoleń czytelników, razem z bohaterem opowiastki, uczyło się: nie Duduś, tylko Adaś, nie Grabka, tylko Wilczyńska… • [Link] • US
Dyskusje

Brak wątków

Przejdź do forum
Nikt jeszcze nie obserwuje nowych recenzji tego dzieła.
Okładki
Kliknij na okładkę żeby zobaczyć powiększenie lub dodać ją na regał.
Autorka w swojej pracy w nowatorski sposób podjęła się omówieniu zagadnienia, w jaki sposób kultura odpowiedziała na przebieg modernizacji na terenach Rosji i Iranu przełomu XIX i XX wieku. • W swej wnikliwej rozprawie zajęła się szerokim spektrum problemów. Głównym zamiarem badaczki było uwidocznienie zarówno wspólnych cech, jak i różnic w przemianach obu państw. Ukazała podobieństwa w początkowej reakcji kultury rosyjskiej i irańskiej na kulturę zachodnią – fascynację nią, a jednocześnie pragnienie niezależności i przywiązanie do tradycji. • Skupiła się przede wszystkim na badaniach nad inteligencją rosyjską i irańską, rozważała, jak rosyjska literatura wpłynęła na rozpowszechnianie idei wolności oraz jaki miała wpływ na rozmaite sfery życia społecznego. • Omówiła m. in. zagadnienia kultury i języka, ukazała grupy kulturotwórcze jako konkretne zjawisko na tle abstrakcyjnego fenomenu kultury, postawiła pytania o istotę języka i jego rolę w kulturze. Zajęła się analizą problemową wybranych zjawisk zachodzących w omawianych państwach, snuła rozważania o pierwszym symbolu identyfikacji grupowej społeczeństwa, oceniła rolę prekursorów idei indywidualizmu w Iranie i Rosji, dokonała także interesujących porównań i podsumowań. • Celem autorki było przede wszystkim przedstawienie, w jaki sposób kultury „komunikują się”, jak przebiega dialog między ludźmi, należącymi do różnych kultur oraz jakie są i mogą być skutki dobrego lub złego zrozumienia partnera w dialogu. • Opracowała : Barbara Misiarz • Publiczna Biblioteka Pedagogiczna w Poznaniu
foo